המשקיעים רוצים את הכסף: מניית אל על צונחת
בעלי המניות שהרוויחו 300% מאז מלחמת "חרבות ברזל" ממהרים לממש רווחים. רקע: הסכם פוטנציאלי לסיום המלחמה בעזה עשוי להחזיר את חברות התעופה הבינלאומיות לישראל ולערער ולסיים את עידן המחירים הגבוהים של החברה

מניית אל על צללה היום (ה') בכ-7.5%, על רקע גל מימושים של משקיעים המבקשים לקטוף רווחים לאחר עלייה חדה בשנתיים האחרונות. שווי השוק של החברה עומד על 7.9 מיליארד שקל, רמה שטרם נראתה בהיסטוריה שלה.
מאז 7 באוקטובר 2023, מניית אל על זינקה ב-300%. מתחילת 2025 היא עלתה ב-80%, ובשנה האחרונה רשמה קפיצה של 142%. העלייה נבעה מהיעדרותן של חברות תעופה בינלאומיות מנתב"ג בשנתיים האחרונות, שהותירה את אל על כמעט ללא תחרות על קווים רבים.
אך כעת, כשהסכם פוטנציאלי לסיום המלחמה בעזה מתגבש, חוששים משקיעים שהמצב עשוי להשתנות. "בשוק מבינים שההסכם לסיום המלחמה בעזה, שכנראה גם יביא לסיום הירי של הטילים מתימן, יחזיר חברות תעופה בינלאומיות רבות", אמר אודי אלוני, מנכ"ל אתר ההשקעות "פאנדר". "התחרות לאל על תגבר, והיא תצטרך להוזיל מחירי טיסות, מה שיפגע בהכנסות".
במקביל למימושים בשוק, נרשמו גם מכירות של בעלי תפקידים בכירים בחברה. בחודש האחרון מכרה דינה בן טל גננסיה, המנכ"לית היוצאת, מניות אל על בהיקף של כ-5.1 מיליון שקל. גם בכירים נוספים המירו לאחרונה אופציות למניות ומכרו אותן בבורסה.
אלוני צופה שהמניה עשויה לרדת עוד, אך מאמין שמדובר בתיקון זמני. "לאל על יש את החוזקות שלה, היא נהנתה מרווחים עצומים בשנתיים האחרונות ויכולה לספוג מימושים", אמר. "גם ההסכם אינו חתום וגמור, וצריך לראות איך הוא ייגמר. כשמניות נמכרות, יש גם מי שקונה אותן, והם כנראה יודעים שבכל מקרה מדובר במניה חזקה".
השאלה המרכזית שמעסיקה כעת את המשקיעים היא האם תקופת הזהב של אל על, שבה נהנתה מתחרות מינימלית ומחירי כרטיסים גבוהים, מגיעה לקצה – או שמדובר בתיקון זמני במניה שעדיין תשמור על עמדת כוח בשוק הישראלי.