mako
פרסומת

נהג אגד נפצע בעבודה וזה עלה לו 6,900 שקל

עובד ותיק באגד שנפגע בתאונת עבודה ונאלץ להיעדר חודשיים, גילה שהוא לא זכאי למענק הרווחים הראשון בתולדות החברה. עשרות עובדים נוספים נפלו בפח הקריטריונים הנוקשים של "36 חודשי עבודה רצופים", כולל כאלה שנעדרו בגלל מחלה או תאונה. אגד: "צר לנו כי גורמים זרים מנסים להטיל דופי בהסכם משיקולים אינטרסנטיים"

רונית מורגנשטרן
mako
פורסם: | עודכן:
אוטובוס אגד בראשון לציון
אוטובוס אגד | צילום: ShU studio, shutterstock
הקישור הועתק

עובד ותיק באגד עם ותק של יותר משש שנים לא קיבל את המענק בסך 6,900 שקל שהובטח לו, רק בגלל שנאלץ להיעדר מהעבודה חודשיים בעקבות תאונת עבודה. "מדובר בקיפוח וחוסר הגינות של החברה", אומר העובד שסירב להזדהות. הוא אחד מעשרות עובדים ותיקים שגילו החודש כי אינם זכאים למענק הרווחים הראשון בתולדות החברה, בגלל קריטריון נוקשה של "רציפות עבודה".

המענק, שחולק לראשונה ב-9 ביולי במסגרת משכורת יוני, הוא חלק מהסכם תקדימי בסך 50 מיליון שקל שנחתם באפריל בין אגד, ועד העובדים וההסתדרות. ההסכם, שהוצג כבשורה לעובדים בענף התחבורה הציבורית, כולל חלוקת מענקים בשנים 2025-2027 בכפוף לעמידה ביעדים עסקיים.

אולם הקריטריונים שנקבעו להסכם יוצרים מצב בעייתי: עובדים עם ותק של עד שנה אינם זכאים למענק כלל, עובדים עם ותק של שנה עד שלוש שנים זכאים ל-500 שקל בלבד, ורק עובדים עם 36 חודשי עבודה רצופים זכאים למענק המלא על סך 6,900 שקל. הדגש על המילה "רצופים" הוא שיוצר את הבעיה.

"הייתי בטוח שאקבל את המענק", מספר העובד. "אחרי הכל, אני עובד בחברה יותר משש שנים. אבל אז הסבירו לי שבגלל שנעדרתי יותר מחודשיים בעקבות תאונת עבודה, אני לא עומד בקריטריון של 36 חודשים רצופים. זאת למרות שההיעדרות הייתה שלא באשמתי".

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן חושפים כי הנהלת אגד ביקשה במקור קריטריונים נוקשים עוד יותר, כולל פסילת עובדים עם עבירות משמעת. בסופו של דבר נקבע קריטריון הרציפות, שבפועל פוגע בעובדים שנעדרו מסיבות לגיטימיות כמו מחלה או תאונת עבודה. זאת בשונה מהמקובל בחלוקת בונוסים, שם בדרך כלל נבחן היקף המשרה ולא רציפות מוחלטת.

הנהלת אגד דוחה את הביקורת. "אגד היא חברת התחבורה הציבורית היחידה שמחלקת מענק רווחים לעובדיה ואנו גאים על כך", נמסר בתגובה. "החברה מקפידה על שקיפות והוגנות בהליך חלוקת המענקים, אשר שולמו לעובדים על פי תנאי ההסכם הקיבוצי שנחתם בהסכמה מלאה עם נציגות העובדים. צר לנו כי גורמים זרים מנסים להטיל דופי בהסכם משיקולים אינטרסנטיים".

פרסומת

גם אורי מתוקי, מנהל חטיבת תחבורה ציבורית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, מגבה את ההסכם. "מדובר בהסכם תקדימי ופורץ דרך שאין כמוהו בכל ענף התחבורה הציבורית בישראל", הוא אומר. "אלפי עובדי אגד קיבלו את המענק בחודש האחרון. מקרים שקיבלנו לגביהם פניה - נבדקים".