"חמאס מעוות את חוקי הדת כדי להצדיק את הזוועות"
במסמך פרויקט דינה מתוארים מקרי אונס קשים שבוצעו על ידי מחבלי חמאס בנשים ישראליות. ד"ר נסיה שמר, מומחית לאסלאם, חושפת את הפער העצום בין עקרונות השריעה לבין מעשי חמאס ב-7 באוקטובר

בשבוע שעבר נחשף דו"ח פרויקט דינה – מסמך מקיף המתאר את מקרי האונס הקשים שבוצעו בנשים ישראליות על ידי מחבלי חמאס במהלך מתקפת 7 באוקטובר. בדו"ח נאספו עדויות על אלימות מינית קשה ושיטתית, ועל שימוש באונס ואלימות מינית ככלי לוחמה מכוון. לנוכח ממצאים אלה עולה השאלה: כיצד מצדיקים אנשי חמאס פעולות של אונס והתעללות מינית כלפי נשים, וכיצד ניתן ליישב בין מעשים אלו לבין עקרונות הדת המוסלמית?
על פי האסלאם קיום יחסים מותר רק במסגרת נישואים
"בכמה ראיונות בתקשורת, חמאס הכחישו מכול וכול לא רק את נושא האונס אלא גם את עצם הפגיעה באזרחים", אומרת ד"ר נסיה שמר, מומחית לאסלאם, המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן ומחברת הספר "הראש של חמאס". לדבריה, הן אונס והן פגיעה באזרחים – נשים, ילדים וזקנים – אסורים באסלאם באופן חד-משמעי. "לפי השריעה (ההלכה האסלאמית), כל מי שאינו לוחם - אסור לפגוע בו. אונס אסור לגמרי. יחסי מין בין גבר לאישה יכולים להתקיים רק מתוקף נישואים, אחרת זו זנות וזה חטא גדול מאוד בעיני האסלאם". ד"ר שמר מדגישה כי קיום יחסים ללא נישואים הוא קוד שמרני בעל חשיבות גדולה בחברה המוסלמית. "קיום יחסים אמור להיעשות בצורה מוסדרת ומכובדת, אפילו לא רווק עם רווקה. לכן יש מקרים של רצח על כבוד המשפחה אם בחורה קיימה יחסים שלא במסגרת נישואיה".
איך אפשר להסביר את הפער בין העקרונות לבין מעשי הזוועה שהיו בשבעה באוקטובר?
ד"ר שמר סבורה שהמניע לא תמיד דתי. "אם אדם מתחנך מילדות על שנאה יוקדת כלפי ישראל, וזה אכן מה שחמאס עשו - חינכו לשנאה איומה, ברגע שחמאסניק רואה ישראלי, בעיניו אין לו צלם אנוש, ולכן הוא מרשה לעצמו לעשות לו כל מה שהוא רוצה", מסבירה ד"ר שמר, "נקלעה בפניהם הזדמנות לעשות ללא דין וללא דיין מה שלא יכלו לעשות בחברה שלהם - הזדמנות לאנוס את היהודיות ולהרוג אותן". היא מציינת גם את האפשרות של הוראות סותרות. "השייח'ים במסגדים אסרו על פגיעה באזרחים, אבל המפקדים אומרים משהו אחר".
"לפי השריעה (ההלכה האסלאמית), כל מי שאינו לוחם - אסור לפגוע בו. אונס אסור לגמרי. יחסי מין בין גבר לאישה יכולים להתקיים רק מתוקף נישואים, אחרת זו זנות וזה חטא גדול מאוד בעיני האסלאם. ברגע שחמאסניק רואה ישראלי, בעיניו אין לו צלם אנוש, ולכן הוא מרשה לעצמו לעשות לו כל מה שהוא רוצה"
ד"ר נסיה שמר, מומחית לאסלאם
במאמר אקדמי שכתבה, בחנה ד"ר שמר כיצד פסקי ההלכה של החמאס עומדים בקנה אחד עם השריעה. "כשחמאסניק לוקח בשבי אישה, מצוין שם כיצד להתנהל איתה - לחמאסניק מותר לגעת בה כל עוד המגע הוא לצורך המאסר שלה, מותר לו להחזיק אותה, לכבול אותה אם הוא חושש שיש על גופה מכשיר ציתות או מעקב, מותר להפשיט אותה לצורך בדיקה, כל המעשים נועדו לצורך מבצעי ואין היתר לעשות משהו אחר. בפסוקים יש אזהרה ללוחמי חמאס מפני החיילות כי הן יפות וערמומיות ויכולות לנצל את הנשיות שלהן כדי לפתות את החמאסניק ולהדיח אותו מאמונתו כדי לברוח".
בעולם המוסלמי יש הכחשה של מעשי הזוועות של חמאס כלפי נשים ישראליות
לדבריה, המנהיגים הדתיים ברחבי העולם המוסלמי ובעזה מכחישים דו"חות כמו פרויקט דינה, אך הקלטות של מחבלים שנתפסו והודו בחקירות של שב"כ שאנסו ורצחו נשים. "בעולם המוסלמי יש חוסר אמון כלפי ישראל, הם לא מאמינים להצהרות והוכחות מעצם העובדה שאנו אלה שמביאים אותן, זה לא קביל בעיניהם", אומרת ד"ר שמר, "לגבי סרטוני הגו פרו של המחבלים משבעה באוקטובר, פעילי חמאס הבינו אחרי יום את הבעיה שנוצרה להם והורידו אותם מהרשת, יש עדיין המון סרטונים והם נאבקים בפרסומם בשלל דרכים. בנוגע לפגיעה באזרחים, הם מכחישים ואומרים שנכנס אספסוף עם לוחמי חמאס והם שעשו את הפשעים המדוברים, וגם שבמלחמה קורות 'טעויות'. היו כמה ראיונות עם בכירים וכל אחד אמר תירוץ אחר, לגבי אונס יש הכחשה גורפת". העדות המפורסמת של האישה בשחור, שנקבע כי עברה אונס ורצח, גם היא אינה קבילה בעיני המוסלמים. "כל עוד לא רואים את החמאסניק עושה את המעשה הנתעב, בעיני העולם המוסלמי אין לזה ערך".
לדבריה, הכשל הוא גם בהסברה. "הבעיה של ישראל שהיא לא מציגה את תיעוד הזוועות שיש בידה מעריכת סרטוני הגו פרו של המחבלים, ובעולם המוסלמי אף אחד לא מאמין לנו. גם בעולם של בינה מלאכותית אפשר לאמת את האותנטיות, האונס ועריפת הראשים שמוצגים בסרט, שמהווים עילה לכך שישראל לא הציגה את הסרט בעולם. יכלו לטשטש את פניהם של הקורבנות כדי לא לפגוע ברגשות המשפחה, אך זאת לא סיבה להימנע מהצגת הסרט בפני העולם".
לשאלה איך חמאס, תנועה שהגיעה מהאחים המוסלמים, שחוקי האיסלאם הם המקור שלה לכל פעולה, מצדיק פגיעה באזרחים, ד"ר שמר מזכירה את השייח' יוסוף אל-קארדאווי – הנחשב לאחד מחשובי הפוסקים המוסלמים, וכסמכות רוחנית שאין לערער עליה – שהתיר פיגועי התאבדות בישראל בשנות ה-90. "הוא אמר שהחברה הישראלית בכללותה צבאית כי הילדים יגדלו ויתגייסו לצבא והזקנים כבר היו חיילים ואפילו נשים מגויסות לצבא, ולכן מותר לפגוע בכולם".
בנוגע ליחסה של הדת האיסלאמית לנשים שבויות, אומרת ד"ר שמר: "אישה בשבי הופכת להיות מעין שפחה של השובה, הוא אמור להתחתן איתה, והוא לוקח אותה תחת חסותו ודואג לה, אחרת הוא אינו יכול לקיים איתה יחסים. אחת השבויות ששוחררה סיפרה שהשובה רצה להתחתן איתה, הביא טבעת וביקש מאמה, שהייתה גם היא שבויה, רשות לשאת את בתה, זו המנטליות".