mako
פרסומת

דו"ח: שינה משפיעה משמעותית על שיעור תאונות הדרכים

אם מצאתם את עצמכם מאחורי ההגה לאחר לילה של 4 או 5 שעות שינה, יכולתם באותה מידה גם לנהוג שיכורים. זאת על פי דו"ח מטעם הקרן האמריקנית לבטיחות בדרכים. לאור שיעור תאונות הדרכים הגבוה בישראל, נתונים אלה יכולים לסייע לנו להבין עד כמה אנחנו נהגים בלתי זהירים, אף יותר ממה שחשבנו

מעיין גוטנמכר
mako בריאות
פורסם:
איש נוהג עייף
הקישור הועתק

לפעמים יש לנו סיפוק בלתי מוסבר מניצחון על הגוף שלנו. אנחנו מתגאים שקיבלנו ציון גבוה במבחן אחרי שישנו שלוש שעות בלילה ובזה שהצלחנו לקום מוקדם לעבודה אחרי לילה שלם של חגיגות. אנחנו אומרים לעצמנו ש"שינה זה לחלשים" וממשיכים הלאה בחיינו. אך מידע חדש מוכיח שמדובר בטעות קשה שעלולה לסכן את החיים שלנו.   

מידע חדש שנאסף מטעם הקרן האמריקנית לבטיחות בדרכים מוכיח כמה חשובה כל שעת שינה לתפקוד הגוף שלנו. הם מצאו כי אנשים שישנים רק שעה אחת פחות מהממוצע ונוהגים במהלך 24 השעות אחרי, מכפילים את הסיכון שלהם לתאונת דרכים.

הדו"ח קבע את הסטנדרט לכמות שעות שינה מספקת לפי הנחיות של ארגון השינה הלאומי, הממליץ על מינימום של 7 שעות שינה בלילה בקרב מבוגרים. הוא כלל מידע שנאסף מ-4,571 תיעודים משטרתיים של תאונות דרכים שכללו 7,234 נהגים. בכל תאונה, לפחות רכב אחד נגרר וצוות רפואי נשלח לזירת האירוע. כחלק מחקירתם, כל נהג התבקש לדווח על כמות שעות השינה שלהם במהלך 24 השעות שקדמו לתאונה.

הנתונים הראו כי בהשוואה לנהגים שישנו יותר משבע שעות, נהגים שישנו בין 6 ל-7 שעות, היו בסיכון של פי 1.3 לתאונת דרכים; נהגים שישנו בין 5 ל-6 שעות בלילה היו בסיכון של פי 1.9 לתאונת דרכים; נהגים שישנו בין 4 ל-5 שעות היו בסיכון של פי 4.3 לתאונה; ונהגים שישנו פחות מ-4 שעות היו בסיכון של פי 11.5 לתאונת דרכים.

אישה נוהגת
ישנתם פחות משבע שעות? תתרחקו מההגה
פרסומת

חוסר שינה ושתייה מרובה של אלכוהול מסכנים באותה מידה

מדיווחים קודמים של המנהל האמריקני לבטיחות בכבישים מהירים, נמצא שריכוז אלכוהול בדם של 0.0.8 מעלה את הסיכון לתאונה פי 2.7 – 3.9 בהשוואה לאדם פיכח. למעשה, אם לא ישנתם מספיק או אם שתיתם יותר מדי אלכוהול – התוצאה עשויה להיות דומה בשני המקרים.

מה שמדאיג אף יותר, זה שיתכן כי הסיכונים הם אף גבוהים יותר במציאות ממה שנמצא בדו"ח. הסיבה לכך היא שהדו"ח הנוכחי לא בדק מידע מתאונות שהתרחשו בין חצות ל-6 בבוקר, טווח זמן שהוכח מחקרית כמשפיע לרעה הכי הרבה על מידת הביצועים ומידת הזהירות של נהגים. 

"אי אפשר להפסיד שעות שינה ולצפות מעצמנו לתפקד באופן בטוח מאחורי ההגה", טוען דיוויד יאנג, מנהל אקזקוטיבי של הארגון הרכב האמריקאי.

לעתים קשה לנו לזהות בעצמנו סימני עייפות. אז איך אפשר באמת לדעת? עייפות מתבטאת בקושי להשאיר את העיניים פקוחות, סטייה מהנתיב או אם שכחתם חלקים מהנסיעה שלכם. אך בהחלט יהיה קל יותר פשוט להקפיד על שינה מספקת מאשר לדאוג לזהות סימני עייפות. המסקנה היא שאם לא ישנתם מספיק, עליכם להתרחק מההגה כפי שהייתם עושים אם הייתם שותים הרבה אלכוהול. זה הרבה יותר מסוכן ממה שאנחנו חושבים.