mako
פרסומת

החברה שהעלתה את מחיר התרופה ל-HIV פי 50 התקפלה

במהלך 48 השעות האחרונות המנכ"ל הצעיר של חברת התרופות טיורינג, שהעלה את מחיר התרופה דאראפרים ב-5,000%, עומד תחת מתקפה תקשורתית ושיימינג ברשתות החברתיות, בשיאם המתמודדת לנשיאות ארה"ב הילארי קלינטון צייצה נגדו

אופיר ארצי
mako בריאות
פורסם:
הקישור הועתק

בזמן שהייתם עסוקים בלצום, חברת התרופות האמריקאית טיורינג הייתה עסוקה ב-48 השעות האחרונות בכיבוי שריפות וירטואליות שנוצרו כתוצאה משיימינג ברשתות החברתיות. לינק שהחל לצוץ ברשת וזכה לאינספור שיתופים הודיע לעולם שהחברה מתכוונת לייקר את מחיר התרופה דאראפרים (Daraprim) במאות אחוזים – מ-13.5 ל-750 דולר. אבל מעבר לעלייה החדה והשערורייתית, שני דברים נוספים הפכו את הלינק ההוא לוויראלי ומרגיז במיוחד.

האחד - דאראפרים היא תרופה לדיכוי או מניעה כימית של טוקסופלסמוזיס – מחלה הנגרמת בגלל טפיל המצוי לרוב במעיים של חתולים נגועים, אך ניתן להידבק בו גם מאכילת בשר נגוע שלא בושל כראוי וכן מעיבוד אדמה ומגע של יד בפה. הטפיל אמנם נפוץ ביותר, ולפי ההערכות בין רבע לשליש מאוכלוסיית העולם נדבקו בו, אך במהלך 60 השנים האחרונות מי שבעיקר משתמש בתרופה הם נשאי HIV, החשופים יותר לזיהומים ומשתמשים בה כדי לחזק את המערכת החיסונית שלהם (גם נשים בהריון לעיתים נוטלות אותה במידה ונדבקו בטפיל, ובישראל היא אף חלק מסל הבריאות הממלכתי), כך שכותרת המאמר הייתה על תרופת האיידס שמתייקרת בן לילה.

השני - התמונה שצורפה ללינק הייתה של מנכ"ל החברה, מרטין שקרלי, בפוזת פראט בוי טיפוסית, שכמובן לא עשתה טוב ליחסי הציבור שלו מאז. שקרלי הוא איש עסקים צעיר יחסית שהיה מעורב בכמה פרשיות עסקיות מפוקפקות ובניסיונות לעקוף חוקים של מנהל התרופות האמריקאי. לפני כחודש רכשה חברת טיורינג שבבעלותו את הזכויות על הפצת התרופה, ואז הודיעה כי בכוונתה לייקר אותה עקב עלויות הולכות וגדלות בשוק התרופות, וניסיון לשרוד כלכלית.

אלא שמאז פרסום הלינק החלה מחאה ציבורית נרחבת נגד טיורינג ושקרלי ספציפית, והוא עצמו נקלע ללא מעט מלחמות טוויטר עם גולשים ועיתונאים, כולל היליארי קלינטון שצייצה נגדו, במהלכן קילל גולשים, חסם אותם והגיב בצורה ילדותית ולא מנכ"לית בעליל.

פרסומת

אתמול החליט שקרלי שעשה כנראה מספיק נזק, והודיע רשמית בראיון כי החברה תוזיל שוב את מחיר התרופה, אך לא נקט במחיר החדש. בנוסף הבטיח כי החברה גם תקל על צרכנים להשיג את התרופה ותספק אותה בחינם לאנשים ללא ביטוח בריאות. יחד עם זאת לא ברור מתי ייכנסו הצעדים הללו לתוקף (אם בכלל).