mako
פרסומת

עשרות משפחות מפונות קיבלו הודעה פתאומית שעליהן לעזוב את המלון

משפחות שאיבדו את בתיהן בפגיעת הטיל בחולון קיבלו הודעת פינוי מהמלון, יום אחד לפני המועד המוסכם. "אני לא יודעת איפה אני ישנה מחר בלילה", אומרת אם לילד עם צרכים מיוחדים. רשות המסים: "המלון פעל על דעת עצמו". מהמלון נמסר: "החלטה על פינוי המפונים היא על ידי העירייה והרשות המקומית"

שקד שדה
mako
פורסם: | עודכן:
המכתב שהושאר למפונים מחולון
המכתב שהשאיר המלון למפונים | צילום: טל נבו אביטבול
הקישור הועתק

ביום רביעי, 19 ביוני, טיל איראני פגע ישירות בבניין מגורים בעיר חולון. הבניין נהרס כליל, עשרות משפחות איבדו את בתיהן, ונאלצו להתפנות מיד. מאז הן שוהות בדיור זמני במלונות, תחת אחריות מס רכוש ורשות המסים.

ההסכם מול המפונים היה ברור: המשפחות יישארו במלון עד אחד באוגוסט, אז ייכנסו לדירות החדשות שנמצאו עבורן. חלקן ביקשו דחייה של כמה ימים, כדי להספיק להיכנס לדירה, לרהט, ולהשלים את המעבר. אבל הבוקר (ד') התקבלה הודעה מפתיעה וחד-צדדית: על כולן לפנות את המלון כבר מחר בבוקר בשעה 11:00.

"הבוקר קיבלנו מכתב מהמלון. מכתב קר, רשמי, שאומר שפינוי המלון מחר בשעה 11:00. בלי התראה מוקדמת, בלי שיחה, בלי הסבר", אומרת טל נבו אביטבול, אחת המפונות. "מה זו הצורה להודיע? למה מטלטלים ככה את עולמנו? מדברים אלינו כאילו אנחנו בנופש. כל פעם שאני חושבת שאני בסדר, הם מצליחים להלום בי ואני מאבדת שיווי משקל. החוזה והכניסה לדירה שלנו ב-1.8, כמו שסוכם לכולם. מס רכוש יודע את זה. ובכל זאת, מחר בבוקר, יום לפני, הם רוצים שנפנה את החדרים".

"אמרו לנו בפירוש, אתם כאן עד ה-1.8, כי רק אז אפשר להיכנס לדירות. ופתאום מודיעים שצריך לעזוב. אני לא יודעת איפה אני ישנה מחר בלילה. אני אמא לילד עם צרכים מיוחדים וזה פשוט אכזרי".

לדבריה, האחריות כולה היא של מס רכוש, שהעביר את זמני הפינוי להנהלת המלון. ראש עיריית חולון שי קינן ניסה לעזור, ואף שלח אל המשפחות נציג אחראי ממס רכוש, אך בפועל, המשפחות מצאו את עצמן חסרות אונים מול עובדה מוגמרת.

הבניינים בחולון נפגעו מהטיל
הבניינים שנפגעו בחולון | צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90
פרסומת

על פי נתוני מרכז השלטון המקומי, ישנם 6,528 מפונים ב-77 אתרים בעקבות פגיעות של טילים איראניים, כאשר חלקם עדיין מתגוררים בבתי מלון, וחלקם עברו למקומות אחרים - אצל קרובי משפחה, בשכירות או בדיור חלופי.

"אמרו שינסו לפתור את זה, אבל כרגע לא קיבלתי תשובה. כל הזמן אני מרגישה שאני במאבק בלתי פוסק. אף אחד לא בא ואומר - 'חברים, אנחנו מבינים שעברתם טראומה. ברור שצריך עוד זמן'. במקום זה, מודיעים על עוד גזרות. "ואני לא לבד. עשרות משפחות קיבלו את אותה הודעה. פשוט הפקירו אותנו".

המכתב שקיבלו הדיירים אף לא נשלח על ידי נציגי מס רכוש אלא על נייר רשמי של המלון, מה שהעצים את תחושת המפונים שאין כתובת, ואין מענה.

לדבריה, לא מדובר במקרה פרטי, אלא בהנחיה גורפת שהגיעה לעשרות משפחות הבוקר. רבות מהן נפלו בין הכיסאות. המלון שמבקש להתפנות, והדירות שעוד לא זמינות לכניסה. "אני רגע מלעזוב את הכנת הבית ולהקים אוהל איפשהו. אני רותחת. אני עצבנית. אני פגועה עד עמקי נשמתי שזו ההתנהלות. שבמקום לארוז היום אני אצטרך לנהל שיחות עם אנשים, כפליטה שמבקשת מקום לישון בו בלילה", היא אומרת בכאב.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מועד העזיבה של מפונים במלון הוא 1.8 אלא אם כן אותו מפונה הגיע להסכמות עם קרן הפיצויים על מועד עזיבה אחר.

"איננו יודעים מדוע בית המלון הודיע לדייריו אחרת ויצרנו כבר קשר עם הנהלת המלון על מנת שיתקנו את ההודעה, באמצעות נציגי עיריות רמת גן וחולון שמתנהלות מול המלון. קרן הפיצויים אינה אחראית להודעות שמוציא המלון על דעת עצמו".

מהמלון נמסר: "החלטה על פינוי המפונים היא על ידי העירייה והרשות המקומית שמחליטה על זמני השהות בבתי המלון של המפונים. כל מפונה מקבל הערכת מצב וישנם מפונים שקיבלו חריגות והארכת זמן בהתאם לצורך ואישור הרשות המקומית". 

השתתפה בהכנת הכתבה: שרי שיין