פ"ת: במגדל החדש בנו לכל דייר סוכה במרפסת
בבנייני מגורים חדשים בפתח תקווה, כל דירה זוכה למרפסת סוכה פרטית עם גישה ישירה מהסלון, פתרון שמאפשר לדיירים לשמור על מצוות החג בלי לוותר על נוחות ומרחב מגורים מודרני, וממחיש כיצד אדריכלות יכולה לשלב בין דרישות הלכה, חיי משפחה ועיצוב עכשווי


מדי שנה מתמלאות חצרות הבתים בדירות הארעיות לחג, ובמרפסות צצות קונסטרוקציות מתכת או עץ שמרופדות בבדים וסכך לתפארת. כשהסוכות בחצר הן נסתרות, אבל כשהן נראות למרחקים נוצר מישמש חיצוני במרפסות של בנייני המגורים, כל משפחה והקנייה והטעם שלה. בחיפה ניסו לפתור את הברדק בעזרת אמירה אדריכלית נועזת, שבה המרפסות יוצאות מחללים שונים ופונות לכיוונים שונים, פעם מהסלון, פעם מהחדר ופעם מהמטבח. פתרון נוסף גילינו השבוע בשכונת הדר גנים בפתח תקווה, שם תוכננו חמישה בנייני מגורים עם סוכה לכל דירה וקו מבני אחיד.
ב"מגדלי נחלים" מתוכננות הקומות כך שהדירות מסתובבות כביכול סביב הציר המרכזי של הבניין. בדרך זו כל דירה זוכה ליציאה ישירה מהסלון למרפסת סוכה הפתוחה לשמיים, ונשמר שלד מבני אחיד עם מעליות, מדרגות ותשתיות אינסטלציה. "הבנו שיש כאן צורך אמיתי ולא טכני. צורך תרבותי וקהילתי, מסורת ואמונה", אומרת אדריכלית ורד מצליח אלנבוגן מסטודיו GMA Architects. "עבור משפחות רבות הסוכה היא לב הבית בתקופת החג, ולכן העובדה שדיירים במגדלים לא יכלו לקיים את המצווה יצרה תחושת ניתוק. ידענו שעלינו למצוא דרך שתשמור על החיבור למסורת ותפתח את הדלת לחיים מודרניים גם יחד".



חמשת המגדלים בני 20-12 קומות והם מוקמו בזווית של 45 מעלות לציר המרכזי, כדי לאפשר נוף פתוח בכל הדירות. בכל אחד מהם 74-48 יחידות דיור. בין המגדלים תוכננה רחבה פתוחה לדיירים ולמבקרים, תוך שמירה על מרחב ציבורי נעים, סגור לתנועת רכבים. הם מיועדים לאוכלוסייה דתית-לאומית, ונבנו בשלבים, האחרון שבהם הושלם לפני שנתיים.
האתגר המרכזי בתכנון היה לשלב מרפסת סוכה לכל דירה בהתאם לדרישות הציבור הדתי-לאומי, והגישה למרפסת מתבצעת ישירות מאזור המגורים, הוא "אגף היום". "בניגוד למגדלים אחרים, כל דירה מתוכננת כך שתאפשר לבני הבית לשבת בסוכה בחג. לא רק בדירות שבקומות העליונות אלא ממש מהקומה הראשונה, כמו בקומה העשירית וכמו בקומה ה-20", מסבירים האדריכלים. "מרפסות שנסגרו לא אפשרו נראות מלאה לשמיים והפכו את מצוות הישיבה בסוכה למאתגרת ואף לבלתי אפשרית, והפתרון היה ניתן ליישום מלא בדירות פנטהאוז או בבניינים נמוכים".
סביבת המגורים כוללת את כל הספקטרום הדתי, מכיפות סרוגות ועד חרדים, והפתרונות לסוכות מוגדרים כ"ניסיונות שנראים רע ומחייבים בחלק ניכר מהמקרים לצאת למרפסת הסוכה מאחד מחדרי השינה, ובניינים נמוכים בגובה שש קומות, שבהם הפתרון טריוויאלי". בסטודיו האדריכלים מסבירים שהסוכות פתוחות רק בחלקן לשמיים, וזאת לאחר שלמדו את מסכת סוכה וקיבלו אישור רבני לכשרות הסוכות מהרב גערליצקי.
דביר דרסינובר, שמתגורר בבניין, החליט לרכוש דירה בבניין עם משפחתו, כמה שנים לאחר האכלוס. "אחת הסיבות המרכזיות שבחרתי להתגורר בבניין היא התכנון של מרפסת סוכה לכל דירה, שנעשה בצורה ייחודית. גם פרטיות לכל מרפסת וגם אפשרות לחגוג את חג הסוכות שחשוב לנו מאוד. יהיו שישאלו 'אבל אפשר גם לבנות סוכה למטה וזה רק שבעה ימים של ישיבה בסוכה', אבל לכך אני עונה שאנחנו מקיימים את כל הארוחות בסוכה וכך גם מרבית דיירי הבניין. תחשבו שלהוריד סירים במעלית זה לא אידיאלי. בחג סוכות אנחנו באים מהמטבח ישר אל המרפסת וזה נוח מאוד".



האתגר שעמד בפני האדריכלים הוא לשלב בין ארבעה עולמות. מצד אחד לשמור על דרישות ההלכה באופן מלא, ומצד שני להיות מחויב לעיצוב עכשווי ואסתטי. אדריכל קובי גל: "מצד שלישי רצינו לספק חוויית מגורים מודרנית ונוחה, ומצד רביעי מבנה הנדסי פשוט לביצוע. הפתרון שנוצר מוכיח כי לא חייבים לוותר על אף אחד מהעקרונות. לכל משפחה מרפסת סוכה אמיתית עם גישה ישירה מהסלון, בלי פשרות ובלי ויתורים".
החידוש האדריכלי הזה מהווה מהלך הנדסי ואבל גם אמירה רחבה יותר, שכן האדריכלות מבינה את זהות דייריה ומעניקה להם מגורים עם שמירה על המסורת. אם בעבר משפחות חרדיות נמנעו ממגורים בבניינים גבוהים בשל מגבלות הלכתיות שונות, הרי שכיום נפתח בפניהן אופק חדש. מצליח אלנבוגן: "מרגש לראות כיצד משפחות מקבלות את האפשרות לשלב את הטוב משני העולמות. הן נהנות ממגורים מודרניים ברמה גבוהה ושומרות באופן מלא על המסורת. כך נוצר בית שמכיל את הערכים ואת הנוחות העירונית".