סקר: שליש מההורים משקרים לגבי העובדה הזאת בבית
סקר שנערך על ידי אפליקציית למידה משחקית בארה"ב מצא כי 74% מההורים חשים אשם לגבי זמן המסך של ילדיהם, ושליש מהם מודים בהסתרת זמן המסך האמיתי

בשנים האחרונות, זמן המסך של ילדים הפך לנושא חם ומעורר דאגה בקרב הורים ברחבי העולם. על פי סקר חדש שנערך בארצות הברית, מרבית ההורים חשים אשם על הזמן שהם מאפשרים לילדיהם לבלות מול המסך. הממצאים מצביעים על תחושת לחץ ומבוכה עזה, ורבים מהם אף מודים בהסתרת כמות זמן המסך האמיתית שניתנת לילדיהם. אך מה עומד מאחורי תחושת האשמה הזו, והאם זה משהו שניתן לפתור בעידן הדיגיטלי המודרני?
בהשוואה לדורות קודמים, הורים כיום הרבה יותר עסוקים ומוטרדים. ולא בגלל אתגרים חדשים בהורות, אלא כי נדמה שיש כיום ציפייה להעניק תשומת לב לילדים בכל שעות היממה, נוסף לעבודות התובעניות ולעבודות הבית המייגעות.
לרבים מההורים, זה המקום שבו נכנס זמן המסך – למרות שאולי לא תדעו את זה אם תדברו איתם -לפי סקר חדש שנערך על ידי אפליקציית הלמידה המשחקית Lingokids בארצות הברית, כמעט שליש מההורים לילדים בני 8-2 מודים שהם משקרים לגבי כמות זמן המסך שהם מרשים לילדיהם. על פי הנתונים, 74% מההורים מדווחים שהם מרגישים אשם על כמה זמן הילדים שלהם מבלים על המסכים, בעוד ש-77% אומרים שהם הרגישו שאחרים שופטים אותם על כך.
"האמת היא, כל נושא ההורות הדיגיטלית הזה? הוא עדיין די חדש. אין מדריך הוראות," אמר מנכ"ל החברה בריאיון, "כמובן, מסכים יכולים לפתוח הזדמנויות מדהימות ללמידה והתפתחות – הרבה מעבר לתוכניות טלוויזיה ישנות שהיו לנו. אבל הם גם מביאים הרבה בלתי נודע: האם התוכן הזה באמת עוזר? האם הוא מתאים לגיל? האם הילדים שלי משתמשים בזמן שלהם בצורה בריאה", ומוסיף כי עבור רבים מההורים, תחושת הבלבול הזאת מלווה בתחושת אשם כבדה על זמן המסך.
הקמפיין החדש והחזק של החברה עוסק בדיוק במושג זה של אשם, והוא כבר צבר 25 מיליון צפיות ביוטיוב. הפרסומת הבלתי מסודרת מציבה הורים אמיתיים למשפט, מזמינה אותם לבית המשפט לשתף את סיפוריהם ולהחליט פעם אחת ולתמיד אם האשמה שלהם לגבי זמן המסך מוצדקת. מספר הורים התפרקו בבכי על דוכן העדים כאשר השופט קבע שהם אשמים – אבל רק בכך שהם היו קשים מדי עם עצמם.
המומחים, אגב, ממליצים על גישה מחמירה יותר עבור ילדים מתחת לגיל 5, ובמיוחד מתחת לגיל שנתיים, אך טוענים כי מוטב שנתנער מגישת ההכל או כלום. במקום לשאול, "האם זה יותר מדי?" עדיף לשאול, "האם זה עוזר או מפריע?". "האם זה מרגיע, חינוכי, ומשתמשים בזה בכוונה? או שזה מחליף שינה, תנועה, משחק וקשר?" שימוש שלילי במסך הוא למשל להרגיע את הילד או לעצור התקף זעם, או זמן מסך שפוגע בשינה, קשר משפחתי או פעילות גופנית.

ההמלצות לשימוש נכון במסכים עם ילדים:
- עד גיל שנה אין לתת לתינוק לצפות במסך, מלבד שיחות וידאו עם המשפחה.
- גיל 1-2: צפו יחד עם הילד בטלוויזיה גדולה.
- גיל 5-2: הגבלו את השימוש באייפד ל-20 דקות בכל פעם, כדי לשמור על בריאות העיניים, ושימוש באפליקציות חינוכיות.
- גיל 5 ומעלה: קבעו חוקים משפחתיים שמתאימים לכל ילד.
עוד מומלץ להדגים שימוש בריא בטכנולוגיה, למשל כשאתם עובדים או שולחים הודעות, הגידו את זה בקול רם: "אני עונה להודעה, ואחר כך אני לגמרי שלך".
ודאו שהמסכים לא מחליפים תנועה, שינה, קשר עין או זמן בחוץ.

עודדו הפסקות כמו להסתכל על משהו במרחק 6 מטרים במשך 20 שניות. אור עמום, מסכים גדולים במקום קטנים, וישיבה רחוקה מהמסך יעזרו גם הם.
וזכרו, שילדים לא צריכים הורים מושלמים, זמינים 24/7, אלא הורים שמנצלים את הזמן יחד בצורה מיטבית כאשר זה אפשרי, כאלה שגורמים להם להרגיש שהם נראים, נשמעים ומוערכים.