mako
פרסומת

מומחית למערכות יחסים: זה אחד הדברים שפוגעים בזוגיות שלכם

הוא משאיר את הכביסה על הרצפה, היא לא מפנה את הכלים; הוא האחראי על הקניות בסופר ורק היא זוכרת מתי צריך לאסוף מהחוגים - חלוקת המטלות השוטפות בבית עלולה להיות שדה מוקשים לקשר הזוגי, כך תנטרלו אותם

מערכת עיצוב הבית
עיצוב הבית
פורסם:
בני זוג במטבח, זוג מנקה במטבח
צילום: puhhha, SHUTTERSTOCK
הקישור הועתק

יודע כל מי שחלק אי פעם בית עם בן או בת זוג עד כמה המטלות השוטפות של היום יום עלולות להיות שדה מוקשים ליחסים, בטח אם גם מגדלים ילדים יחד. ערמות הכביסה, המכשיר החשמלי שהתקלקל, הבישולים או ההסעות לחוגים – מישהו צריך לקחת אחריות על כל זה, ורצוי מאוד שזה לא תמיד יהיה אותו אחד.

 

כשיש חיכוכים תמידיים סביב מטלות הבית יש לזה השפעה משמעותית על הזוגיות, והיא לא בהכרח שלילית. ד"ר רג'ינה לארק, מומחית למערכות יחסים, הסבירה לאתר purewow שכאשר אחד מבני הזוג מרגיש שרוב המטלות עליו, זה בהחלט מעורר טינה: "הרגש הזה יכול לבעבע בפנים ועם הזמן לגרום לחילוקי דעות או מתח משמעותיים יותר במערכת היחסים". מצד שני, כששני בני הזוג תורמים לעניין באופן שווה ומכירים גם במאמץ של השני, "זה מטפח תחושת ערך והערכה, מחזק את הקשר של מערכת היחסים", אומרת ד"ר לארק. הנה כמה מהטעויות שממש כדאי לכולנו להימנע מהן. 

1) הטעות: לא לנקות אחריכם

כשאתם משאירים בכיור את הכלים שבישלתם או אכלתם אתם, כשאתם יוצאים מהבית אבל לא לוקחים אתכם את הפח, כשאתם זורקים כביסה על הרצפה – המשמעות היא שהשארתם למישהו אחר לעשות סדר במקומכם וזה מצביע על חוסר כבוד לזמן ולמאמץ של האחר. ד"ר לארק: "כשאתם משאירים בלגן מאחור, אתם בעצם אומרים שלא אכפת לכם שבני הזוג שלך יצטרכו לנקות את זה".

אישה מול כיור מלא כלים
צילום: kryzhov, Shutterstock
פרסומת

2) הטעות: לא לעשות שיחת תיאום ציפיות

לכל אחד מאתנו יכולים להיות סטנדרטים שונים לגבי ניקיון הבית או קצב תקתוק הסידורים הביורוקרטיים,  והפער הזה עלול להוביל לעימות. כאשר בני זוג לא מדברים מראש על כמה זמן ומאמץ דורשת כל מטלה, עלולות להיות להם ציפיות לא מציאותיות לגבי מה וכמה יכול לעשות הצד השני, ומשם הדרך לאכזבה ולריב ממש קצרה.

זוג מתגרש
זוג מתגרש | צילום: fizkes, shutterstock

3) הטעות: לא לקחת בחשבון עבודה "שקופה"

ד"ר לארק כוללת במטלות הבית גם את המשימות שאולי אינן מורגשות או מוכרות (מלבד לגוגל קלנדר אולי), אך חיוניות לניהול חלק של משק בית: "משימות אלו, למרות שאינן תמיד מוחשיות, הן קריטיות לרווחת המשפחה ולאושר המשפחה". המשימות השקופות שקופצות לראש הן תשלום חשבונות, קביעת תורים, ימי הולדת ואירועים, התייעצות עם בעלי מקצוע ועוד, וכמובן תיזכור של בני הבית לגבי כל זה. משימות נוספות שלא תמיד זוכות להכרה והערכה הן הַקשָׁבָה וייעוץ, מחקר כעזרה בקבלת החלטה, הזמנת מצרכים לבית וניהול הקשרים עם שכנים, הורים מהגן או בי"ס, חברים ובני משפחה.

בעיקר אל תעשו את הטעות שעשה בעלה של לינדזי דונלי מקונטיקט, שהטיח בה את המשפט: "את לא עושה כלום בבית" וזכה לנקמה ויראלית: סרטון טיקטוק שמתעד איך נראה הבית שלהם אחרי יומיים שבהם היא באמת לא עשתה כלום ונסעה בנונשלנטיות לסוף שבוע עם הגירלז, מותירה אותו להתמודד לבד עם הבלגן.

פרסומת

 

4) הטעות: לא להראות דוגמה אישית לילדים

לפי ד"ר לארק, "לחלוקת מטלות הבית במשפחה יש השפעה עמוקה על ילדים, זה יכול להשפיע על התפתחותם, תפיסותיהם והתנהגויותיהם העתידיות". כלומר, ילדים מחקים את ההתנהגויות שהם רואים בבית, ואם הם רואים שהורה אחד נושא על כתפיו את רוב האחריות למטלות הם עלולים להאמין שדינמיקה כזו היא הנורמה, וזה כמובן משליך גם על התפיסות המגדריות שלהם. "חלוקת מטלות המבוססת רק על תפקידים מגדריים מסורתיים – למשל אבא עובד בחוץ, אמא דואגת לבית, יכולה לחזק סטריאוטיפים אצל הילדים, כאלה שהם יפנימו בעצמם בבגרותם".

ניקול - משפחה מנקה
צילום: Halfpoint, shutterstock

אז איך מחלקים את המטלות בצורה הוגנת?

כמו כל דבר בזוגיות, הסוד הוא בתקשורת. היכולת לדבר בפתיחות ולסכם יחד מהי חלוקה הוגנת של מטלות הבית בעיניכם יכולה להגביר את תחושת האינטימיות ביחסים, וכאשר שני בני הזוג מרגישים מוערכים, זה מוביל לרוב לחיבור רגשי עמוק יותר. הנה כמה כלים פרקטיים איך לנהל את זה: 

פרסומת
  • צרו שגרה ביחד, שבה ברור לכולם מה המטלות, מי אחראי על כל אחת מהן ומתי הן אמורות להתבצע. בלי לוח זמנים ברור המשימות עלולות להיערם, ואתן הכעס והתסכול.
  • השתמשו בכלי כלשהו שירכז את כל המטלות ויעשה בהן סדר. זה יכול להיות טבלה על המקרר, תזכורות בלוח שנה או אפליקציות עם התראות. ככה לא יפלו כל מיני משימות בין הכיסאות או פשוט יישכחו (כי אין דבר יותר קל מאשר לשכוח מטלות מעצבנות).  
  • האצילו סמכות ואחריות על המטלות השונות ללא קשר למי יותר טוב בזה או מי לא אוהב לעשות את זה, כדי שזה יהיה הוגן ושני בני הזוג יישאו בנטל באופן שוויוני. בינינו, גם אם מישהו מאתנו פחות מתקתק מטלה ביתית כלשהי מהשני, הניסיון ישפר את יכולותיו פלאים.
  • הביעו הערכה והוקירו תודה על עבודה שנעשתה היטב. אם לא תפרגנו לבני הזוג על ביצוע המטלות שלהם הם עלולים להרגיש מובנים מאליהם, וזה כבר מתפתח במהירות למרירות והתחשבנות.

לסיום, קצת השראה מסרטון הטיקטוק של שאנון דטריק, שמשתפת את 280 אלף העוקבים שלה בטיפים ועצות לזוגיות, ביניהם "מסיבות הניקיון" השבועיות שהיא ובעלה עושים כדי לחלוק ביניהם את עומס העבודה בבית: