הדוח שחושף: ישראל היא שיאנית שעות הלימוד בבתי הספר - וסובלת מצפיפות אדירה בכיתות
מדי שנה סוקר ארגון ה-OECD בעזרת הדוח Education at a Glance את מצב מערכות החינוך במדינות החברות בו, בהן ישראל • הבוקר פורסם הדוח לשנת 2025, שחשף נתונים מטרידים: רק צ'ילה מקדימה את ישראל מבחינת צפיפות תלמידים, אך מבחינת מספר שעות הלימוד - מערכת החינוך בארץ נמצאת במקום הראשון והשלילי • כמו כן, כחמישית מהמורים בארץ מתפטרים בחמש השנים הראשונות במקצוע • כל הנתונים


ארגון ה-OECD פרסם הבוקר (שלישי) את הדוח הבין-לאומי Education at a Glance (EAG) לשנת 2025. הדוח מתייחס ל-38 המדינות החברות בארגון, כולל מדינת ישראל, וסוקר שורה ארוכה של מדדים בתחום החינוך - השופכים אור על מצבה של מערכת החינוך בארץ ביחס ליתר מדינות ה-OECD.
בין הפרמטרים שנמדדו: צפיפות, שעות לימוד, התפטרות אנשי חינוך וכניסה למסגרות. הנתונים מציגים תמונה מורכבת: הצפיפות בישראל היא השנייה בגובהה מבין מדינות ה-OECD ומספר ימי ושעות הלימוד בארץ הוא הגבוה ביותר. כמו כן, חמישית מהמורים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים מתפטרים ממערכת החינוך בחמש השנים הראשונות במקצוע. במקביל, 100% מבני ה-3 בארץ כבר נמצאים במסגרות חינוכיות. כל הנתונים.

צפיפות
- הדבר המטריד ביותר שעולה מהדוח הוא שצפיפות התלמידים בישראל אדירה
- בשנת 2023 צפיפות התלמידים בכיתה בבבתי הספר היסודיים בישראל הייתה גבוהה ב-33% מממוצע מדינות ה-OECD, עם 27 תלמידים בכיתה לעומת 20 במדינות האחרות
- ישראל נמצאת במקום השני בצפיפות תלמידים - כשרק צ'ילה מקדימה אותה
- בחטיבות הביניים, הצפיפות בישראל גדולה יותר בכ-31% מממוצע מדינות ה-OECD, עם 30 תלמידים בכיתה אל מול 23. רק ביפן צפוף יותר, שם לומדים 31 תלמידים בכיתה
שעות לימוד
- ישראל היא שיאנית ימי הלימוד ושעות הלימוד
- זהו לא נתון חיובי: חלק מהשעות לא יעילות ומייצרות עומס רב על התלמידים והמורים
- בחינוך היסודי לומדים בישראל 941 שעות אל מול 804 ביתר מדינות ה-OECD, ובחטיבת הביניים 1,002 שעות אל מול 909 בשאר המדינות

התפטרות אנשי חינוך
- בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים, כחמישית מהמורים המתפטרים ממערכת החינוך מתפטרים בחמש השנים הראשונות במקצועת ההוראה
- 17% מהגננות מתפטרות בתוך חמש שנים מתחילת עבודתן, כמו גם 19% ממורי היסודי ו-21% בחינוך העל-יסודי
- ביחס לעולם, נתוני ההתפטרות בגילאי הגן נמוכים - ובשלבי החינוך האחרים ממוקמת ישראל באמצע
כניסה למסגרות
- נתון מעניין נוסף הוא שבישראל הילדים נכנסים למסגרות חינוכיות בגיל צעיר מאוד בהשוואה לכל מדינות ה-OECD
- 49.8% מהפעוטות שעוד לא מלאו להם שנתיים כבר נמצאים במסגרות, ואילו בגיל 3 - 100% מהילדים נמצאים במסגרות חינוכיות
- ב-OECD, שיעור הילדים שנמצאים במסגרות עולה מ-22% לפני גיל שנתיים ל-79.4% בגיל 3