mako
פרסומת

הסוף לבעיות הקליטה וה-Wi-Fi ברכבת? ההסכם שחתמו משרדי התחבורה והתקשורת

נוסעי הרכבת סובלים כבר שנים רבות מבעיית היעדר קליטה סלולרית ו-Wi-Fi, מה שמקשה לנצל את זמן הנסיעה לעבודה וללמידה. כעת מכריזים במשרדי התקשורת והתחבורה על הפתרון שכולל פריסה תוך כשנתיים של עשרות אנטנות חדשות על תשתיות הרכבת, שמטרתם לשפר את הקליטה, לצד המשך פרויקט חריצת כל חלונות הרכבת בהשקעה של 68 מיליון שקלים, כדי שהאותות יוכלו לחדור בקלות. פרסום ראשון

דנה גוטרזון
פורסם: | עודכן:
רכבת ישראל
רכבת ישראל | צילום: lunopark, shutterstock
הקישור הועתק

בעיית הקליטה ברכבת נמשכת כבר שנים רבות, וגורמת בין היתר לכך שאנשים לא יכולים לנצל היטב את זמן הנסיעה שלהם, לעומת אנשים שנוסעים ברכבם הפרטי, עומדים בפקקים – אך יכולים לקיים שיחות עבודה מהדרך, למשל. על פי משרד התקשורת, כל שעת עבודה מהרכבת מכניסה עוד מיליוני שקלים למשק ויכולה לחסוך פקקים משמעותיים.

על רקע זה, ובהמשך לדיווח מחודש יולי, נחתם היום (א') הסכם הבנות בין שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, לשרת התחבורה מירי רגב, אותו הם מגדירים כ"היסטורי", שיאפשר לחברות סלולר וליזמים פרטיים להקים עשרות אתרי סלולר חדשים על נכסי הרכבת ללא תשלום דמי שכירות חודשיים, ועליהם להתחייב שהמתקנים יופעלו בתוך שנתיים.

במשרד התקשורת מסבירים כי בדרך כלל 50% מעלות התפעול באתר סלולר רגיל היא על שכירות, וכאן נחתם כי הנכס, הקרקע, יינתן ללא עלות למשך שנתיים, וזהו תמריץ משמעותי עבורן. בנוסף, משרד התקשורת יקיים בדיקות לאורך הרכבת, והיכן שיש פער בין הדרישות לקליטה בשטח - יוכל לקנוס את החברות בהתאם.

לאחר פרסום הודעת משרד התקשורת, פלאפון הודיעה כי תקים אתרי סלולר לאורך תוואי הרכבת, בתחנות ובמסילות בפרק הזמן שהוגדר. מהחברה נמסר: "פלאפון מברכת על הודעת משרד התקשורת ורכבת ישראל. מדובר במהלך מבורך וחשוב המתיר חסמים וישפר באופן משמעותי את הקליטה של הנוסעים".

למה צריך לחרוץ את חלונות הרכבת?

 במקביל, לאחרונה בוצע ניסוי לשיפור הקליטה באמצעות חריצת חלונות הרכבת שהסתיים בהצלחה, ובעקבותיו הוקצה תקציב של 68 מיליון שקלים (שיתחלקו בין משרדי האוצר והתקשורת) ליישום הפתרון בכל קרונות הרכבת. עד כה הותקנו חלונות מחורצים בכ-30 קרונות, וכל קרון חדש שיגיע לישראל כבר יכלול חלונות מחורצים כחלק מהמפרט התקני. היעד הוא חריצת החלונות בכל 800 הקרונות של רכבת ישראל תוך שנתיים וחצי.

הבעיה התגלתה כשנעשתה בדיקה של הכיסוי הסלולרי על גבי המסילה עם קרון פתוח (קרון שרות), ונמצא כי הכיסוי והשירות תקינים, אך בתוך הקרונות התמונה שונה. מה הייתה הבעיה? הקרון בנוי ככלוב פראדיי, ומסנן אותות אלקטרו-מגנטיים מלחדור לחלל הקרון. בחלונות מותקן פוייל (סוג של דף אלומיניום שקוף), המסנן קרינת שמש וגם את אותות הסלולר.

פרסומת

הפתרון שנמצא הוא צריבת הפוייל בלייזר בצורה מיוחדת, שאינה נראית לעין לא מזוינת, ומשפרת את חדירת האות הסלולרי בתוך הקרון.

חלון מחורץ ברכבת ישראל
חלון מחורץ ברכבת ישראל

שר התקשורת, ד'"ר שלמה קרעי מסר לאחר חתימת ההסכם בלוד: "אנחנו עושים היום היסטוריה – מחברים את הרכבת לעידן החדש של תשתיות תקשורת מתקדמות והופכים את הנסיעה ברכבת לאיכותית ויעילה. ההסכם שחתמנו עם משרד התחבורה ורכבת ישראל יאפשר פריסה מהירה של עשרות אתרי סלולר על תשתיות הרכבת, ללא דמי שכירות חודשיים, ויבטיח קליטה רציפה ואיכותית בנסיעה ברכבת. אני קורא לחברות הסלולר לנצל את ההזדמנות, לפעול מיד ולהעניק לציבור איכות חיים ושירות מתקדם – גם ברכבת".

שלמה קרעי ומירי רגב בחתימה על ההסכם לשיפור הקליטה
שלמה קרעי ומירי רגב בחתימה על ההסכם לשיפור הקליטה ברכבת

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הוסיפה: "אנחנו ממשיכים להשקיע משאבים רבים כדי לשדרג את חוויית הנסיעה ברכבת. תחבורה ציבורית איכותית כוללת רכבות חדשות ותשתיות מתקדמות, וכן שירות איכותי לנוסעים וקליטה סלולרית רציפה, המאפשרת ניצול מיטבי של זמן הנסיעה. שיתוף הפעולה עם משרד התקשורת ורכבת ישראל יבטיח לנוסעים שירות ברמה גבוהה".