mako
פרסומת

סורה הפכה לאפליקציה החמה בארה"ב ואלטמן נאלץ למתן אותה בגלל זכויות יוצרים

פחות משבוע מאז שסורה הושקה בארה"ב וקנדה, והמשתמשים בטירוף. האפליקציה כבר כבשה את פסגת האפסטור של אפל, החברה עברה את שווי ה-500 מיליארד דולר וסרטונים של סם אלטמן מציפים את הפיד. אבל כעת החברה מתחילה לדבר על מונטיזיציה וכיצד יגבו תשלום מהמשתמשים, והיא גם עומדת לשנות את הדרך בה ניתן להשתמש בדמויות מוכרות כמו בובספוג, פוקימון ואולפנים נוספים

יונתן אפולט
פורסם: | עודכן:
סרטוני סורה
סרטוני סורה
הקישור הועתק

בשבוע שעבר השיקה OpenAI את סורה 2, מנוע הווידאו המרשים שלה, ומאז כמות הכותרות שיצרה הוא בלתי נתפס. נתחיל מהשווי האסטרונומי שהגיע אליו הסטארטאפ - 500 מיליארד דולר. OpenAI עשויה להיות כעת חברת הסטארטאפ בעלת השווי הגבוה בעולם, כשהיא עוקפת את SpaceX של אילון מאסק ואת בייטדאנס, חברת האם של טיקטוק. זאת לאחר מכירת מניות משנית (סקנדרי) שנועדה לשמור על העובדים בחברה שפיתחה את ChatGPT.

עובדים נוכחיים ולשעבר של OpenAI מכרו מניות בהיקף של 6.6 מיליארד דולר לקבוצת משקיעים, מה שהעלה את שווי החברה הפרטית בתחום הבינה המלאכותית ל-500 מיליארד דולר, כך לפי מקור הבקיא בעסקה שאינו מורשה להתייחס אליה באופן פומבי. בין המשקיעים שרכשו את המניות היו קרן ההשקעות Thrive Capital, קבוצת Dragoneer Investment, קבוצת T. Rowe Price, לצד ענקית הטכנולוגיה היפנית סופטבנק וחברת MGX מאיחוד האמירויות, כך מסר המקור ביום חמישי.

יחד עם ההצלחה מגיעות הבעיות

ל-OpenAI יש כעת שתיים מתוך שלוש האפליקציות החינמיות המובילות בחנות האפליקציות של אפל בארה"ב, כאשר סורה זינקה למקום הראשון הנחשק בימים ספורים. היא זמינה כרגע רק למכשירי iOS ופועלת בשיטת הזמנות, כלומר כדי להשתמש בה יש צורך בקוד גישה. למרות המגבלות האלה, סורה הצליחה לטפס לראש הטבלה של ה-App Store, כשהיא מקדימה את ג'מיני של גוגל וגם את ChatGPT - מה שמראה שאפליקציות AI מובילות על חשבון רשתות חברתיות או אפליקציות מסחר כמו טמו.

בישראל האפליקציה לא זמינה, אבל משתמשים רבים הצליחו להתחבר אליה באמצעות VPN, וגם למי שאין אייפון - יכול להשתמש בה באמצעות המחשב ולא הטלפון.

"זה היה מרגש לראות מה היצירתיות הקולקטיבית של האנושות מסוגלת לייצר עד כה", כתב ביל פיבלס, ראש תחום Sora ב-OpenAI, בפוסט שפרסם ביום שישי ברשת X.

אבל ישנן גם בעיות, בעיקר של בטיחות. ב-OpenAI ציינו כי ננקטו צעדים להתמודד עם חששות בטיחות פוטנציאליים סביב האפליקציה, ובכלל זה מתן שליטה מפורשת למשתמשים על אופן השימוש בדמותם האישית בפלטפורמה. עם זאת, חלק מהסרטונים הראשונים שפורסמו, בהם גם סרטון המראה את מנכ"ל החברה סם אלטמן גונב מחנות, עוררו דיון סוער על התועלת של האפליקציה, על הסכנות הטמונות בה ועל החוקיות של שימושים כאלה. באופן כללי, סם אלטמן הפך לאחד הפרזנטורים הכי מבוקשים בסורה, בעיקר כי דמותו מופיעה בין האופציות הראשונות, והפיד החברתי התמלא בסרטונים שלו.

פרסומת

"קל לדמיין את התרחיש הקיצוני שבו יצירת וידאו מבוססת בינה מלאכותית מדרדרת לזרם אינסופי של תוכן ירוד שממוטב באלגוריתם", כתב אלטמן בפוסט שפרסם ביום שלישי ב-X. "הצוות השקיע מחשבה רבה כדי להבין איך לייצר מוצר מהנה שלא ייפול למלכודת הזו, וגיבש כמה רעיונות מבטיחים מאוד".

ייתכן ש-OpenAI תשנה כיוון בכל הנוגע לאופן שבו היא מתייחסת לזכויות יוצרים וקניין רוחני בסורה. עוד לפני ההשקה ה-Wall Street Journal דיווח כי OpenAI פנתה לאולפני הוליווד ולסוכנויות ועדכנה אותם שעליהם להתנגד במפורש, אם הם לא רוצים שהקניין הרוחני שלהם ייכלל בסרטונים שנוצרים באמצעות סורה.

פרסומת

במקביל, נראה כי המשתמשים עצמם נהנים להפר את חוקי זכויות היוצרים על ידי יצירת סרטונים עם דמויות פופולריות שבבעלות האולפנים. בחלק מהמקרים, אותן דמויות אפילו מבקרות את גישת החברה לזכויות יוצרים - למשל, סרטונים שבהם פיקאצ’ו ובובספוג מתקשרים עם דיפ-פייקים של מנכ"ל OpenAI סם אלטמן, או פרקים שלמים של סאות'פארק שנוצרו ע"י הגולשים. ע"פ רויטרס, דיסני כבר בחרה שלא לאפשר שימוש בחומרים שלה באפליקציה.

אלטמן כתב כי OpenAI מתכננת להציג מודל חלוקת הכנסות עבור בעלי זכויות יוצרים שיאפשרו שימוש בדמויות שלהם ליצירה על ידי המשתמשים. לדבריו, המשתמשים יוצרים הרבה יותר תוכן וידאו מהצפוי, לעיתים עבור קהלים נישתיים, מה שיוצר צורך באסטרטגיית מונטיזציה. אלטמן גם הודה שמסגרת חלוקת ההכנסות "תדרוש ניסוי וטעייה עד שנבין איך היא פועלת", אך ציין כי היישום יתחיל בקרוב, כש-OpenAI מתכננת לבדוק גישות שונות בתוך סורה לפני שתשיק מודל אחיד בכל מערך המוצרים שלה.

בפוסט שפורסם בבלוג ביום שישי, אלטמן אמר כי החברה כבר מתכננת שני שינויים. הראשון הוא מתן שליטה מפורטת יותר לבעלי זכויות היוצרים על יצירת הדמויות שלהם, באופן דומה למודל ההסכמה המפורשת (opt-in) הקיים לגבי שימוש בדמות אישית, אך עם בקרות נוספות.

פרסומת

השינוי השני שציין קשור לאיזושהי צורה לא מפורטת של מונטיזציה של וידאו. בעבר אמרה החברה כי התוכנית היחידה שלה למונטיזציה היא לחייב את המשתמשים שמייצרים סרטונים נוספים בתקופות של ביקוש גבוה. הפוסט של אלטמן מרחיב על כך כשהוא מודה: "אנחנו נצטרך איכשהו להרוויח כסף מיצירת וידאו". הוא גם הציע שההכנסות עשויות להתחלק עם בעלי הזכויות.