mako
פרסומת

"בעתיד כבר לא נדבר על סרטי AI - זה פשוט יהיה הקולנוע עצמו"

The Dor Brothers, אולפן קריאייטיב ישראלי-בינלאומי שמתמחה בהפקות קולנועיות ובסרטונים ויראליים בבינה מלאכותית, הפך בתוך שלוש שנים בלבד לשם החם ביותר בעולם סרטי ה-AI, כולל קליפ שהפיקו לסנופ דוג וסרטונים שהגיעו למאות מיליוני צפיות. בשיחה עם mako מספר עומר שיבי, סמנכ"ל התפעול והקריאטיב של החברה, שאף זכתה לכתבה בניו יורק טיימס: "אנחנו רוצים להיות ה-A24 של ה-AI"

זוהר צלח
זוהר צלח
mako
פורסם: | עודכן:
עומר שיבי ויונתן דור, The Dor Brothers
מימין: עומר שיבי, סמנכ"ל תפעול וקריאייטיב, יונתן דור, בעלים ומנכ"ל, The Dor Brothers | צילום: פרטי
הקישור הועתק

בעולם שבו הפקות קולנועיות עולות מיליוני דולרים, The Dor Brothers מצאו דרך אחרת - להחליף את תקציבי הענק, צילומי החוץ והשחקנים בבינה מלאכותית. האולפן הישראלי-בינלאומי שהקימו הפך בתוך שלוש שנים בלבד לאחד השמות המדוברים בעולם התוכן מבוסס ה-AI, עם סרטונים וקליפים ויראליים שמגיעים למאות מיליוני צפיות.

"הכל התחיל לפני שלוש שנים", מספר עומר שיבי, סמנכ"ל תפעול וקריאיטיב בחברה, בשיחה עם mako. "היינו מהמשתמשים הראשונים שלMidjourney. יונתן דור, הבעלים והמנכ"ל של החברה, בא בכלל מעולם המוזיקה וחיפש דרך להגשים קליפ שעלה לו בראש. אני למדתי עיצוב תעשייתי, תמיד הרגשתי שאני קצת מחפש את עצמי ולא ממש יודע לשרטט, ופתאום גילינו כלי שיכול להפוך רעיונות ויז'ואליים ליצירה אמיתית בלי מגבלות. מאותו רגע לא הפסקנו להתעסק בזה יום-יום. ניסינו, טעינו, למדנו - והתפתחנו יחד עם הטכנולוגיה שהתקדמה בקצב מסחרר".

כדי להישאר בחזית, הצוות עובד כיום עם עשרות כלים שונים במקביל. "אין כלי מרכזי אחד, כי כל יום יוצא משהו חדש שיכול לשנות את כל התמונה", אומר שיבי. "אנחנו כל הזמן משנים אסטרטגיות, עוקבים אחרי העדכונים, מתאימים את עצמנו. לפעמים כלי הופך ללא רלוונטי, ואז שבועיים אחר כך יוצא לו פיצ'ר שהופך אותו למלך החדש של הזירה. זה מתיש - אבל מי שאוהב את זה, כמונו, נהנה מהמרדף".

לדברי שיבי, החברה לא משקיעה כספים בשיווק הסרטונים ברשתות החברתיות, וכל החשיפה שלה מגיעה בצורה אורגנית. "אנחנו לא עושים מוניטיזציה לסרטונים האישיים שלנו - וזה במודע", הוא מסביר. "אנחנו רוצים לשמור על חופש אומנותי: להשתמש בשירים, בדמויות ציבוריות, בכל מה שעולה לנו לראש. זה אולי נראה לא רווחי, אבל בפועל כל סרטון כזה מביא אחריו גל פניות, סיקור ופרויקטים מסחריים".

במקביל לסרטונים האישיים, הגיעו גם הפניות הגדולות מהעולם, אחת מהן מהראפר האגדי סנופ דוג - לו הפיקו את הקליפ ל-Love You More. משם הדרך הובילה גם לפרסומת בבינה מלאכותית שעלתה על מסכי הטיימס סקוור עבור eToro, ולפרויקטים נוספים כמו פתיח לסדרה חדשה שיצר שון ריין ("המגן", "סוכן לילה").

פרסומת

אבל מבחינתם, The Dor Brothers הם לא סטודיו לממים וקליפים ויראליים. "הרבה אנשים תופסים את מה שאנחנו עושים כשטותי או קומי, אבל עבורנו זו יצירה אומנותית ותרבותית לכל דבר. אנחנו מאמינים שבינה מלאכותית היא לא רק טריק טכנולוגי, אלא כלי שיכול לייצר קולנוע אמיתי ולהחזיר את היצירתיות למרכז".

הגישה הזו מתבטאת גם בפרויקטים עצמם. "הדבר שאנחנו הכי אוהבים זה לא רק לבצע אלא גם לפתח רעיונות בעצמנו", מסביר שיבי. "עשינו עבודות להוגו בוס שעסקו באופנה, פרסומות עם שוורים ודובים רוקדים, וגם סרטונים פוליטיים חדים. מבחינתנו הכל חלק מאותה שפה אומנותית".

אחד הסרטונים הוויראליים ביותר שלהם היה סאטירה שיצרו יום אחרי בחירות 2024 בארצות הברית, שבו הופיעו טראמפ, פוטין וביבי בסצנות מגוחכות. הסרטון גרף מעל 100 מיליון צפיות בכל הפלטפורמות. דוגמה נוספת היא Influenders, סרטון שהתפוצץ עם השקת גרסת וידאו חדשה ל-AI, וזכה לחשיפה בניו יורק טיימס - מה שהפך אותם לשם חם בתעשייה.

פרסומת

לדבריו, המקום שבו הסרטונים שלהם מתפוצצים הכי חזק הוא דווקא X (לשעבר טוויטר), שם קליפים סאטיריים מקבלים שיתופים המוניים ומועברים בין עמודים גדולים. "זה הפלטפורמה שהכי מגיבה לתוכן פוליטי ובועט", אומר שיבי. "אבל אנחנו לא נשענים רק עליה - יש לנו קהל גם ביוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק, ואנחנו דואגים לפזר את התוכן בכל מקום".

לצד הפרויקטים הבינלאומיים, The Dor Brothers, שמונה 7 אנשים במשרה מלאה ועוד 10 פרילנסרים, עובדים גם עם מותגים וגופים מקומיים. הם יצרו את הסרטון הרשמי של המכביה (שלא יצא לבסוף השנה, אך ייחשף באירוע הבא), והיו אחראים לפרסומת של לפ"ם שהגיעה למסכים בישראל. "זה תמיד כיף במיוחד כשאנחנו מצליחים להביא את הטכנולוגיה הזו גם לכאן", אומר שיבי.

לדבריו, ישראל עדיין צועדת לאט יחסית לתעשיות בחו"ל, ורוב ההפקות המקומיות נשענות על שיטות מסורתיות. "אני העובד היחיד של החברה בארץ, ולצערי עוד לא ממש תפסו פה את זה עד הסוף", הוא מודה. "אבל בחצי השנה האחרונה אפשר לראות שינוי - יותר פתיחות, יותר סקרנות, והרבה פניות מגופים שרוצים שנחזיק להם את היד ונעזור לעשות את הצעד הראשון".

את קפיצת המדרגה הטכנולוגית שיבי מזהה בעיקר בארצות הברית ובסין - שם נמצאות "המפלצות של הכלים של הבינה המלאכותית", כדבריו - אבל החזון המקומי שלו מתמקד בעיקר ביצירה תרבותית. "הרבה אנשים מפחדים להיכנס לעולם הזה, כי יש אינסוף כלים והכל משתנה כל הזמן", הוא אומר. "אבל זה לא קסם, ולא צריך להיבהל. השאלה היא איך משלבים את הכלים הנכונים ב-workflow הקיים, ומה נכון לצלם ומה נכון לעשות ב-AI. זה תהליך למידה, לא החלפה מוחלטת".

פרסומת
עומר שיבי, סמנכ"ל תפעול וקריאיטיב, The Dor Brother
עומר שיבי, סמנכ"ל תפעול וקריאיטיב, The Dor Brothers | צילום: דוד פורגרס

מתוך ההבנה הזו, The Dor Brothers מתכננים לקיים בקרוב וורקשופ ייחודי - יומיים אינטנסיביים שבהם יחשפו יוצרים מקומיים ליסודות העבודה עם הכלים המרכזיים. "אנחנו לא רוצים להפוך לאקדמיה", מדגיש שיבי, "אבל כן חשוב לנו לתת לאנשים את הקפיצה הראשונה. לעזור להם להבין איך לגשת לזה, לאן לכוון, ואיך להפוך רעיונות לוויז'ואלים אמיתיים. ברגע שעוברים את המחסום הראשוני - מגלים שזה לא מפחיד, אלא משחרר".

כמו כל מהפכה, גם מהפכת הבינה המלאכותית חוטפת לא מעט ביקורת - גם בעולם התרבות. השביתה הגדולה בהוליווד ב-2023, שבמרכזה עמד החשש מבינה מלאכותית, העלתה שוב ושוב שאלות על עתידם של התסריטאים, השחקנים ושאר אנשי הקולנוע. שיבי לא מתעלם מהחששות, אבל מציב פרספקטיבה אחרת: "אני חושב שבעתיד כבר לא נדבר על 'סרטי AI'. זה פשוט יהיה הקולנוע עצמו. זה אולי מפחיד, אבל גם פותח הזדמנויות עצומות - פתאום כל ילד עם מחשב יכול לעשות סרט, בלי להיוולד במקום הנכון או לגייס מיליונים".

ומה עם שחקנים? יש משהו בהילה של כוכב שמכונה לא תוכל להחליף.
עדיין יהיה שימוש בשחקנים בשביל כל מיני ניואנסים קטנים, אבל הנוכחות שלהם תעבור יותר לרשתות החברתיות ופחות לחיים הפיזיים. מבחינתו זה תהליך בלתי נמנע - אפשר לנסות לעכב ברגולציה ושביתות, אבל זה גל שכבר אי אפשר לעצור“.

פרסומת

סביר להניח שזה לא יקרה בכזו קלות.
"אני מניח שתהיה רגרסיה שבה פאקים יחזרו להיות משהו מאוד אותנטי וטוב. כשמכונה מייצרת הכל מושלם מדי, דווקא חוסר שלמות אנושית - הבעה אמיתית, טעות קטנה, משהו בלתי מתוכנן - יהפכו לגדולים יותר ממה שאנחנו מעריכים היום. מה שהיום מנסים להימנע ממנו בהפקה, יכול להיות שזה דווקא מה שיחזיר את היצירה לאותנטית".

יונתן דור, הבעלים והמנכ"ל של The Dor Brothers
יונתן דור, הבעלים והמנכ"ל של The Dor Brothers | צילום: פרטי

בתחום הזה, אפשר לומר שהעתיד כבר כאן. החברה שחררה בשבוע שעבר את הטריילר ל-Vampire Touchdown, פרויקט שצמח מתוך תסריט ישן של אחד העובדים והפך לטריילר לסרט שכולו AI. "אנחנו לא רוצים להיות הראשונים שעושים סרט על מלא בבינה מלאכותית, אלא להיות הכי טובים", הוא אומר. "כרגע זה עדיין לא שם מבחינת איכות וזמן הפקה, אבל ברור שזה יקרה".

פרסומת

ב-The Dor Brothers נערכים להשקה של תחרות בינלאומית ראשונה מסוגה לסרטי AI. "רוב התחרויות מנסות לשמור את זה חמוד או קומי, אצלנו מותר הכל - קולנוע אמיתי ב-AI", מסביר שיבי. סך הפרסים יעמוד על 35 אלף דולר, מתוכם 20 אלף לזוכה במקום הראשון, ובחבר השופטים ישתתפו שמות מגוונים - ביניהם התסריטאי רוג'ר אייברי וכוכב הרשת לוגאן פול. "יש לנו חזון ברור - אנחנו רוצים להיות ה-A24 של ה-AI", הוא אומר. "זו לא רק מהפכה טכנולוגית, אלא מהפכה תרבותית - ואנחנו רוצים להיות בלב שלה".