mako
פרסומת

בגלל סיכומי ה-AI: בעלי רולינג סטון ובילבורד תובע את גוגל

פנסקי מדיה, בעלת המגזינים האמריקאים, בילבורד, רולינג סטון ו-וראייטי תובעת את גוגל על שימוש לא מורשה בתכניה בסיכומי AI Overview, שלטענתה פוגעים ישירות בטראפיק שלה ובהכנסותיה. עוד הם טוענים כי גוגל כוללת את אתרי המו"לים בתוצאות החיפוש שלה, רק אם היא יכולה גם להשתמש בכתבותיהם בסיכומי ה-AI. בגוגל הגיבו: "בעזרת AI Overviews, אנשים מוצאים את החיפוש מועיל יותר"

דיגיטל
mako
פורסם: | עודכן:
ג'יי פנסקי, AI Overview
ג'יי פנסקי, AI Overview | צילום: Steven Ferdman/Getty Images, Shutterstock, Koshiro K
הקישור הועתק

הבעלים של המגזינים האמריקאיים בילבורד, רולינג סטון ווראייטי הגיש תביעה נגד גוגל ביום שישי האחרון, בטענה שסיכומי ה-AI של ענקית הטכנולוגיה (AI overview) עושים שימוש בתכנים העיתונאיים שלה ללא הסכמתם, ומפחיתים את התנועה לאתרים שלה.

התביעה של Penske Media שהוגשה לבית משפט פדרלי בוושינגטון די.סי., היא הפעם הראשונה שמו"ל אמריקאי גדול תובע את גוגל (בבעלות אלפבית) על הסיכומים שמופקים באמצעות בינה מלאכותית ומופיעים בראש תוצאות החיפוש.

ארגוני חדשות טוענים כבר חודשים שהפיצ'רים החדשים, כולל AI Overviews של גוגל, מסיטים תנועה מהאתרים שלהם ופוגעים בהכנסות מפרסום ומנויים.

פנסקי, קונגלומרט תקשורת משפחתי בניהולו של ג'יי פנסקי, שמושך כ-120 מיליון גולשים בחודש, טען כי גוגל כוללת את אתרי המו"לים בתוצאות החיפוש שלה, רק אם היא יכולה גם להשתמש במאמריהם בסיכומי ה-AI.

ללא מנוף זה, כך נכתב בתביעה, גוגל הייתה נדרשת לשלם למו"לים על הזכות לפרסם מחדש את עבודתם או להשתמש בה לאימון מערכות ה-AI שלה. עוד צוין כי גוגל הצליחה להכתיב תנאים אלה בזכות שליטתה בחיפוש, תוך הפניה לממצאי בית משפט פדרלי מהשנה שעברה שקבע כי החברה מחזיקה בכמעט 90% מנתח השוק של החיפוש בארה"ב.

"יש לנו אחריות להיאבק באופן פרו-אקטיבי על עתיד המדיה הדיגיטלית ולשמור על שלמותה - כל אלה מאוימים על ידי פעולותיה הנוכחיות של גוגל", אמר פנסקי.

לטענתו, כ-20% מהחיפושים בגוגל שמפנים לאתרי התקשורת שלו מציגים כיום AI Overviews, שיעור שצפוי לעלות, והכנסות החברה משיתופי פעולה ירדו ביותר משליש עד סוף 2024 בעקבות הירידה בתנועת החיפוש.

חברת ההשכלה המקוונת Chegg הגישה גם היא תביעה נגד גוגל בפברואר, בטענה שסיכומי ה-AI פוגעים בביקוש לתוכן מקורי ומערערים את יכולת המו"לים להתחרות.

בתגובה לתביעה אמרה גוגל בשבת כי סיכומי ה-AI מציעים חוויית משתמש טובה יותר ושולחים טראפיק למגוון רחב יותר של אתרים.

"בעזרת AI Overviews, אנשים מוצאים את החיפוש מועיל יותר ומשתמשים בו יותר, מה שיוצר הזדמנויות חדשות לחשיפת תוכן. אנו נגן על עצמנו מול טענות חסרות בסיס אלה", אמר דובר גוגל חוסה קסטניידה.

פרסומת

בתחילת החודש זכתה גוגל בניצחון נדיר בתיק הגבלים עסקיים, כאשר שופט קבע כי לא תצטרך למכור את דפדפן כרום כחלק מהמאמצים לפתוח את שוק החיפוש לתחרות.

המהלך אכזב חלק מהמו"לים וגופים בתעשייה, בהם איגוד News/Media Alliance, שמייצג יותר מ-2,200 מו"לים בארה"ב, שטען כי ההחלטה הותירה את כלי התקשורת ללא אפשרות להימנע מ-AI Overviews.

"כל מה שנמצא במשא ומתן מול חברות AI אחרות לא חל על גוגל", אמרה דניאל קופי, מנכ"לית News/Media Alliance, המייצגת יותר מ-2,200 מו"לים בארה"ב. "כאשר יש לך את קנה המידה וכוח השוק האדירים של גוגל, אתה לא מחויב לפעול לפי אותם נורמות. זו הבעיה".

קופי התייחסה להסכמי רישוי ה-AI שחברות כמו OpenAI, יצרנית ChatGPT, חתמו עם News Corp, Financial Times ו-The Atlantic. גוגל, שהצ'אטבוט שלה ג'מיני מתחרה ב-ChatGPT, מתקדמת באיטיות רבה יותר בחתימה על עסקאות מסוג זה.