mako
פרסומת

סקינים ותיבות אוצר: כך נראה הקזינו החדש שהופך את הילדים שלכם למכורים

ההבדל בין הימורים חוקיים ללא חוקיים הוא דק, אבל בניגוד לתחומים מוכרים כמו ספורט או קלפים - כשזה מגיע לרשת ולילדים שלנו זה יכול לעבור מתחת לרדאר. תכירו את התופעה שהופכת את הקטנים שלכם למהמרים בחסות אתרים ל"קניית סקינים" ומשפיענים שמרוויחים הרבה מאוד כסף

יעל כהן
mako
פורסם: | עודכן:
ילד משחק במחשב
צילום: sezer66, Shutterstock
הקישור הועתק

כמו בכל קזינו מסורתי, מהמרים כבדים יכולים לבלות שעות ארוכות ולהוציא כסף רב בלי לשים לב שהשמש כבר עלתה. הם יושבים על המכונה ורואים סמלים צבעוניים רצים במהירות, נוחתים בסדר הלא נכון ואז רצים מחדש. מחכים לפגיעה הגדולה שתהפוך את ההפסד לרווח.

בקזינו החדש הכל עובד כמו בקזינו הישן, חוץ מהלקוחות: צעירים בגילאי העשרה וה-20, חלקם נחשפו להימורים עוד בגילאי 10-12 דרך יוצרי התוכן האהובים עליהם ברשת, והתחילו להמר בעצמם בגיל 13-14.

אתרי ההימורים על "סקינים",מראה של הדמות במשחק, בנו אימפריה על הגב של מהמרים צעירים, שמגלגלת כ-3 מיליארד דולר בשנה, נהנית מזרם קבוע של לקוחות חדשים וצומחת בכ-20% בשנה. בישראל, תכנים המקדמים הימורים ברשת על ידי יוצרי תוכן מובילים צוברים כ-100,000 צפיות ביום. בין הצופים - אלפי מהמרים פעילים יומיומית, ומי יודע כמה מהמרים לעתיד. לפי הערכה שמרנית כ-1,500 מתוך המהמרים הפעילים בישראל - קטינים.

אז איך השיטה עובדת?

באתרי ההימורים שכבשו את הנוער אין צ'יפים אלא "סקינים": פריטי אספנות שקיימים במשחקים פופולריים כמו "קאונטר סטרייק", בהם ניתן לסחור מול שחקנים אחרים. ככל ש"פגעתי" בסקין יותר נדיר - ככה השווי שלו יותר גבוה, עם סקינים שיכולים להגיע לשווי של מאות אלפי דולרים. מה שאמור להיות מערכת החלפות תמימה כמו ילדים שמחליפים פוגים או קלפי סופרגול, הפך בחסות אתרי ההימורים לקזינו לכל דבר. אתרים כמו CSGO Roll הופכים את הסקינים לצ'יפים, איתם יכולים להמר במגוון סוגי משחקים, להרוויח עוד סקינים ואולי "לפגוע" בסקין נדיר במיוחד שיהפוך את ההפסד לרווח במכה אחת. בסוף היום אפשר להמיר את הסקינים חזרה לכסף באתרי צד שלישי. 

אתר למכירת סקינים
סקינים ותיבות אוצר באתר הימורים פופולרי

מרבית המהמרים, במיוחד אלה שהתחילו לפני גיל 18, יעידו שהם נחשפו לראשונה לאתרי ההימורים דרך יוצרי תוכן: משפיענים שמשדרים את עצמם משחקים, ועם הקהל הם חולקים בעיקר את ההצלחות הגדולות. כותרות הסרטונים שלהם חוגגות "הרווחתי מעל 10,000 שקל בדקות", או "יום המזל שלי! מנצח בלי סוף!". יוצרי התוכן לעולם לא נאלצים להתמודד עם השלכות ההימורים, לא משנה כמה כסף הם מפסידים בקזינו - כי הקזינו הוא זה שמממן את השידורים שלהם. לפי דיווחים של יוצרי תוכן ישראלים בעצמם, אתרי ההימורים משלמים להם עשרות אלפי דולרים בחודש. הצופים רואים אותם מתחדשים במכוניות יוקרה ומשתכנעים שסגנון החיים הזה נמצא בהישג יד, כל מה שצריך זה פגיעה אחת שתשנה את הכל.

מי אחראי לעצור את זה?

גם למי שאינו קטין - ההימורים דרך אתרים מהסוג הזה אינם חוקיים בישראל ודורשים שימוש בכלי עקיפה שונים. אך בפועל אין עונשים לחובבי ההימורים ברשת - בגירים או קטינים.

הסרטונים של יוצרי התוכן המובילים - מהווים קידום הימורים לא חוקי תחת חוק העונשין בישראל. כל סרטון ושידור מסכן אותם בעד שנה מאסר וקנסות כבדים. אבל החוק לא נאכף ויוצרי התוכן לא חשים שהם עושים משהו לא חוקי.

פרסומת

יוטיוב, הפלטפורמה המובילה בישראל לתכני הימורים המכוונים לצעירים, אוסרת תכני הימורים לפי תנאי השימוש. אך בפועל אין אכיפה מצד הפלטפורמה, ותכני ההימורים רצים באין מפריע - בדיוק כמו אתרי ההימורים בעצמם.

חברת וואלב (Valve), שאחראית על המשחק "קאונטר סטרייק" ועל מערכת המסחר בסקינים, לא מצאה לנכון "לסגור את הברז" לאתרי ההימורים וממעטת להתייחס לבעיה. לאורך השנים בוצעו צעדים מינימליים להקשות על אתרי ההימורים להמשיך לעבוד.

אתרי ההימורים, להפתעת אף אחד, עושים הכל על מנת להקל על המשתמש לגשת ולהתחיל להמר בהקדם האפשרי. מרבית המשתמשים שלהם מגיעים ממדינות בהן ההימורים האלה אסורים על פי חוק, והאתרים עצמם ממוקמים במדינות בהן הרגולציה מאפשרת לפעול בנוחות ומינימום אחריות. חלקם כלל לא מוגדרים כאתרי הימורים אלא "אתרי מסחר בסקינים" וכך נמנעים עוד יותר מרגולציה.

כדי לנרמל את עצמם אפילו יותר, אתרי ההימורים לקחו דוגמא מחברות ההימורים החוקיים ונכנסו לסצנת הגיימינג התחרותי (eSports) עם חסויות מפוארות של מיליוני דולרים לקבוצות המובילות בעולם. כיום כ-25% מההכנסות בתחום ה-eSports מגיעות מאתרי הימורים. 

פרסומת

מועדון eSport מוכר המכריז על שת"פ עם אתר הימורים מ
מועדון eSport מוכר המכריז על שת"פ עם אתר הימורים מוכר

מנקודת מבט של הצופה בבית, אין דבר פסול בהימורים ברשת: אתרי ההימורים פועלים ללא השלכות, ורואים לאורך זמן שהם לא הולכים לשום מקום. פלטפורמת המשחקים המאפשרת את קיום אתרי ההימורים - לא פועלת נגדם, יוטיוב, שכיום מזמינה ומתגמלת יוצרי תוכן שעושים תכני הימורים - לא מפגינה רצון לאכוף את תנאי השימוש של עצמה. יוצרי התוכן שמקדמים הימורים - פועלים בניגוד לחוק בישראל אך ללא השלכות. אם אף אחד כולל רשויות החוק לא פועל כנגד התופעה - כמה מזיק זה כבר יכול להיות? אתרי ההימורים מנצלים את התנאים האלה כדי להבטיח לא רק את הלקוחות הקיימים אלא גם את "דור המהמרים הבא".

הכותבת היא יעל כהן, מנכ"לית חברת הפרסום ריסט (Reset) המתמחה בעולם הגיימינג והצעירים.