mako
פרסומת

"פ*ק קניה": הסרטון עם כל הסלבס היהודים הפך ויראלי אבל גם מעורר ביקורת

אורי בז'רנו וגיא בר עומדים מאחורי סרטון ה-AI שחורך בימים האחרונים את הרשת. שורה של יהודים מפורסמים לובשים חולצה לבנה עם אצבע משולשת והשם "קניה" עליה כתגובה לראפר ששוב צייץ נגד יהודים ומכר חולצה עם צלב קרס באתר שלו. למרות שחלק מאותם יהודים כמו ג'רי סיינפלד ודיוויד שווימר כן התבטאו נגד אנטישמיות, ואפילו נגד ווסט עצמו, רוב יהודי הוליווד עדיין שותקים בנושא

יונתן אפולט
פורסם: | עודכן:
דמויות AI שהיו בסרטון של אורי בז'רנו וגיא בר
דמויות AI שהיו בסרטון של אורי בז'רנו וגיא בר | צילום: אורי בז'רנו Ori Bejerano
הקישור הועתק

נתקלתם בסרטון של סלבס יהודים לובשים חולצה עם ציור של אצבע משולשת ומגן דוד והמילה קניה בליווי מוזיקלי של צלילי "הבה נגילה"? למרות האיכות המעולה של הסרטון - מדובר כמובן בסרטון AI, אותו הכינו אושיות הבינה המלאכותית אורי בז'רנו וגיא בר.

נזכיר כי קניה ווסט החל לצייץ מחדש בטוויטר פוסטים בהם הוא מהלל את היטלר ומזדהה כנאצי, לאחר מכן הוא קנה פרסומת באחד מהערוצים המקומיים בזמן הסופרבול ששלחה את הצופים לחנות שלו - שם חיכתה רק חולצה אחת עם צלב קרס עליה. מאז החנות ירדה משופיפי (פלטפורמת הרכישות אונליין) וחשבון הטוויטר שלו הושבת, אבל למרות זאת רוב אנשי הוליווד והתרבות לא גינו אותו, מלבד דיוויד שווימר ועוד כמה כוכבים.

איך אפשר לדעת שמדובר בבינה מלאכותית? בעיקר כי רוב מוחלט של הסלבס האלה לא מתבטאים בנושא ישראל ולא גינו את הפרק האנטישמי האחרון שעובר על ווסט. חוץ מזה, אם למישהו היה ספק - גם טוויטר וגם אינסטגרם הוסיפו הבהרה - "התוכן הזה נוצר או שונה באופן דיגיטלי על ידי AI כדי להיראות אמיתי". 

למרות זאת, הסרטון כל כך מוצלח שהוא הפך לוויראלי ביומיים האחרונים ונצפה על ידי עשרות מיליוני גולשים בעולם - כך על פי היוצרים. בעמודים של בז'רנו ובר הוא נצפה מעל למיליון פעמים, אבל בלי קשר אליהם הוא שותף בשלל הפלטפורמות השונות מיוזרים אחרים. למשל רק עמוד הטוויטר Vivid ששיתף זכה ליותר מ-4 מיליון חשיפות, בנוסף גם הראפר 50 סנט שיתף אותו.

פרסומת

גם אתרי חדשות בעולם העלו כתבות בנושא. למשל הניו יורק פוסט ופורבס אשר הגדילו את החשיפה לאותו סרטון. בעמוד הפייסבוק שלו כתב בז'רנו: "פאק יו קניה ווסט. בימים האחרונים קניה ווסט שוב חצה כל קו אדום אפשרי. האיש שכבר הכריז בעבר 'אני נאצי', הילל את היטלר והפיץ תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, השתמש באחת הבמות הגדולות בעולם – שידור פרסומת במהלך הסופרבול  – כדי להפיץ אנטישמיות ושנאה".

בהמשך התייחס למה צריך לעשות נגד ווסט: "הגיע הזמן להפסיק לשתוק ולהגיב לאנטישמים כמו קניה ווסט בצורה הכי חזקה שאפשר.חייבים לדרוש מהרשתות החברתיות להפסיק לתת במה לאנטישמיות ולשנאה. צריך להפעיל לחץ כלכלי וציבורי ולהעיף אנשים כמו ווסט מכל פלטפורמה להפצת הרעל שלהם. אסור להמשיך להפוך את קניה ווסט לסנסציה ולגימיק – הוא מסוכן, והגיע הזמן שיתייחסו אליו ככזה".

הרבה מאוד גולשים חשבו שהסרטון אמיתי, ולכן נראה שבז'רנו נאלץ להוסיף הבהרה כי הסרט נעשה באמצעות AI עם הכלים: גרוק, קלינג, סונו וקאפקאט. בין הכוכבים בסרטון ניתן למצוא כאמור את דיוויד שווימר, אבל עוד יהודים מוכרים כמו: סטיבן ספילברג, מארק צוקרברג, סם אלטמן (מייסד OpenAI), אדם סנדלר, סקרלט ג'והנסון, הראפר דרייק, ג'רי סיינפלד (שכן התבטא נגד אנטישמיות ובעד ישראל בעבר), בן סטילר, אדם לוין ועוד.

מה שמביא לביקורת גם על הסרטון של בז'רנו, למשל ע"י יוצר התוכן היהודי זאק סייג' שכתב פוסט באינסטגרם שלו בנושא: "יש סרטון בינה מלאכותית ויראלי של סלבס יהודים לובשים חולצות "F קניה", ואם להיות כנה אני לא חושב שכדאי לנו לשתף אותו. כמעט כל הכוכבים ה'יהודים' האלה שתקו מאז 7.10, ואפילו עכשיו כשאנחנו רואים תמונות ניאו-שואתיות של יהודים מעונים ומורעבים שחוזרים מעזה. הסרטון הזה הוא שקר ורוב החבר'ה האלה לא ראויים לטיפה של קרדיט על מאבק בשנאת יהודים".

פרסומת