יותר מ-20 אלף איש הגיבו לפוסט: המבצע השקרי שמיוחס לרמי לוי
בעמוד פייסבוק שהוקם רק לפני כשבוע בשם "רמי לוי - שיווק השקמה.fans", פרסמו מבצע שקרי במסגרתו יחלקו 3 מכוניות למי שיגיב לפוסט, שכבר הספיק לצבור מאז יותר מ-20 אלף תגובות. רשת רמי לוי פרסמה הבהרה כי מדובר בפייק ניוז: "המידע הזה שקרי ואינו קשור אלינו". מומחית סייבר ואבטחת מידע מסבירה כיצד עובדת ההונאה, שכל הנראה מקורה מאינדונזיה


פוסט שעלה בעמוד פייסבוק המתחזה לרמי לוי בשם רמי לוי - שיווק השקמה.fans, מציג מבצע שקרי מטעם החברה. בפוסט, שצבר יותר מ-22 אלף תגובות ו-3,000 לייקים, נכתב: " לכבוד יום השנה שלנו, אנחנו מחלקים 3 פולקסווגן טיגואן. כל מה שצריך לעשות הוא להקליד @ וללחוץ על כפתור "@נבכר". אם הוא הופך לכחול, אתם בהגרלה. הזוכה יוכרז ב-7 בספטמבר 2025, בשעה 17:00. בהצלחה! @נבכר". (הטעויות במקור).
לכל מי שהגיב, העמוד ענה לו וביקש: "עקבו אחרי הדף ובדקו את ההודעה ששלחנו לכם עכשיו". ההודעה שנשלחה הייתה שאלה - "באיזו עיר אתם גרים?".
בעמוד הפייסבוק הרשמי של רמי לוי העלו היום (ד') פוסט ובו הבהירו כי מדובר בפייק ניוז. "לקוחות יקרים, לאחרונה מופצים ברשת פרסומים שאינם מטעם רמי לוי. חשוב לנו להדגיש – המידע הזה שקרי ואינו קשור אלינו".
בחברה הוסיפו כי "כל מבצע או עדכון אמיתי מתפרסם אך ורק בעמוד הרשמי שלנו ובאתר החברה", וקראו לא ללחוץ על קישורים חשודים או לשתף מידע שלא מגיע מהם.
מקור ההונאה - ככל הנראה מאינדונזיה
מיי ברוקס-קמפלר, מנהלת קהילת "בטוחים אונליין" ומומחית לסייבר ואבטחת מידע, מסבירה כיצד עובדת ההונאה: "קודם כל כל מי שמגיב על הפוסט, לא משנה אם זה תגובה או שיתוף, מקבל יידית הודעה אישית ששואל באיזו עיר גרים.
"חדי העין ישימו לכיתוב "menanggapi komentar yang Anda buat di Halamannya" לפני הודעה - בדיקה מהירה מעלה שמדובר באינדונזית".
לדבריה, ככל הנראה המטרה של הפוסט היא איסוף פרטים על ישראלים - להפעלה עתידית, לבדיקת עירנות או לקראת קמפיין נוסף, דרך "שיטת מצליח" הידועה.
במקרה הזה רמי לוי כבר הודיעו כי מדובר בפייק ניוז, אבל איך היה אפשר לזהות עוד לפני שמדובר בהונאה?
לדברי ברוקס-קמפלר, קודם כל מפעילים את ההיגיון - למה שמותג כלשהו יחלק רכבים רק כי מתייגים חברים בפייסבוק? "זה לא הגיוני בשום צורה. אם זה נשמע טוב מדי בשביל להיות אמיתי, זה לא אמיתי", היא אומרת.
בהיבט הטכני, יש כמה סימנים מחשידים:
- שם העמוד - רמי לוי - שיווק השקמה.fans זה לא השם של העמוד האמיתי. העמוד האמיתי נקרא פשוט רמי לוי - שיווק השקמה.
- כמות העוקבים - לעמוד המתחזה 1,400 עוקבים, לעמוד האמיתי 234,000.
- מתי נוצר העמוד - בשביל זה הולכים ל-page transparency. העמוד המתחזה נוצר ב-29.8.2025, לפני פחות משבוע. העמוד האמיתי נוצר ב-2010.
כשרואים עמוד כזה, אין צורך לתייג, להגיב או לשתף – כי זה רק יעלה לו את הטראפיק, אלא לדווח עליו לפייסבוק. יכול מאוד להיות שה"מבצע" הבא שהעמוד המתחזה ירצה להעלות, יכלול אתר מזויף שמבקש פרטים אישיים או פרטי תשלום, וכך עוד אנשים ימשיכו ליפול בפח.