מי צריך קניון? הרשתות החברתיות שולטות בארנק שלכם
מה משותף לבובת לבובו, העוגה של דניאל עמית ושוקולד דובאי? כולם הפכו לסיפור הצלחה בגלל הרשתות החברתיות. מחקר גילה ש-83% ממשתמשי הטיקטוק הודו שהאפליקציה הסינית הייתה הגורם המרכזי לקנייה של מוצר. אבל זאת רק תחילת הדרך - מה קורה כשמערבים AI בתוך טירוף הרכישות ברשת?

עולם הקניות עובר שינויים ענקיים מאז כניסת האינטרנט, אבל כעת הוא שוב משתנה בגלל הרשתות החברתיות. כולנו שמענו על העוגה של דניאל עמית, על שוקולד דובאי ועל בובת לבובו - כולם מוצרים שבלי הרשתות החברתיות לא היו זוכים לאותה הצלחה. אבל הרשתות הגדולות כמו אינסטגרם וטיקטוק הבינו שיש להן הרבה יותר מרק מידע ביד - יש להם קהל שבוי שאפשר למכור לו הכול.
בטיקטוק, בניגוד לאמזון למשל, אתה גם נחשף למוצר שבכלל לא חשבת שאתה רוצה אותו או צריך. אם הוא מוצא חן בעיניך, אתה גם מרגיש שעשית חקר שוק עליו וגם רוכש אותו - הכול באותה אפליקציה.
על פי מחקר של מכון Pure Research, כמעט כל המשתמשים, 95%, הודו שהם מגיעים לטיקטוק לצורך בידור, הרבה יותר משאר הרשתות החברתיות - אבל היכולת האמיתית לעשות כסף מגיעה מ-70% מהמשתמשים שטוענים שנחשפו למוצר חדש דרך האפליקציה. 75%, שלושה מכל ארבעה משתמשים, מודים שהם יקנו משהו שראו בטיקטוק ו-83% חשפו שהאפליקציה היא גורם מרכזי לרכישת אותו מוצר - אולי הסיבה המרכזית היא סרטוני הביקורות על מוצרים שמציפים את הפלטפורמה בשנים האחרונות.
האופציות לרכישה דרך טיקטוק יותר רלוונטיות למדינות גדולות כמו ארה"ב בריטניה ועוד, היא כוללת אפשרות לפתיחת לינק ישיר לקנייה, חנות טיקטוק ייעודית לאותו מוצר או לייב שופינג. על פי מנכ"לית טיקטוק בישראל, ייתכן שזה יגיע גם לישראל בעתיד. סל הרכישות מטיקטוק הממוצע הוא 40 דולר לחודש, אם ניקח בחשבון שמדובר בנישה שלא קיימת בהרבה מדינות בעולם, מדובר בסל גבוה מאוד.
המספרים של טיקטוק כל כך גדולים, שברבעון הראשון של 2025 היא עקפה בהכנסות את מטא (42.3 מיליארד דולר מול 43 מיליארד דולר של הסינים), נזכיר שלמטא יש כמה פלטפורמות כמו אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ ות'רדס, ועוד מוצרים שונים שהם מוכרים כמו משקפי שמש חכמים, קסדות VR ועוד.
אבל למה החנות של טיקטוק כל מיוחדת לעומת שאר החנויות ברשת? 52% מהמוצרים בה הם ייחודיים לטיקטוק, אי אפשר למצוא אותם במקומות אחרים - זאת לעומת אינסטגרם, למשל שהרבה פעמים אפשר למצוא את אותו מוצר בעזרת גוגל במחיר משתלם יותר.
טיקטוק גם גורמת לשינוי אמיתי בשוק. בגלל הטרנדים ברשת החברתית נוצר מחסור אמיתי בכמה מרכיבים, כמו פיסטוק בעקבות שוקולד דובאי, ומאצ'ה בעקבות עליית הביקוש למשקה הפופולרי. בנוסף, בזכות סרטוני הטיקטוק של מוצרים כמו בובת לבובו, הם גרמו לרווחים של 4 מיליארד דולר לחברה שמייצרת אותם. השינוי הזה גם גורם לאמזון וגוגל להבין שהן צריכות לשנות קצת גישה כדי ליהנות מחגיגת הקניות הזאת. הראשונה תצטרך למצוא דרך להכניס את המוצרים שלה לרשתות החברתיות, ולעומת זאת גוגל תוכל להשתמש ביוטיוב - רשת חברתית לא פחות עוצמתית מטיקטוק.
אבל מה העתיד?
אי אפשר לא לחשוב על העתיד בלי AI - גם כאן הבינה המלאכותית בדרך לשפר או להרוס, תלוי בנקודת המבט, את מה שיקרה ברכישות אונליין. למשל המוכרים האלה מסין השתמשו ב-AI כדי לייצר דמות של עצמם ולמכור ב-7 שעות מוצרים בשווי של 7 מיליון דולר.
אבל זאת רק דוגמה, האפשרויות לא נגמרות. למשל דוגמנים ודוגמניות יוכלו בעתיד לפרסם מוצרים בלי לעבוד ובלי לחשוש משינוי גופני. הצרכנים יחשפו לאותם דוגמנים מבלי לדעת שמדובר באווטאר שלהם, עם כל הבעיות המוסריות סביב זה.
רוצים לדעת מה קורה בטק רגע לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של "בזמן שעבדתם" או בקרו אותנו באינסטגרם