mako
פרסומת

תיעוד ראשון: מטוס הקרב הסיני שהוסב לכלי לא מאויש - ועשוי לשמש לפלישה

על פי ההערכות, בתרחיש של פלישה לטייוואן, הסינים מתכננים לשגר מחמישה שדות תעופה שונים נחילים של מטוסי קרב ישנים שהוסבו למטוסים ללא טייס, וכך להכריע את מערך ההגנה האווירי של האי השכן. בימים האחרונים נחשף על פי הדיווחים תיעוד ראשון של אחד מהמטוסים הללו. כל הפרטים

שי לוי
פורסם:
צבא הענק בפעולה
צבא סין בתרגיל, ינואר 2021 | צילום: STR/AFP/GettyImages
הקישור הועתק

אחרי שנים בהם התפרסמו דיווחים על כך שחיל האוויר הסיני עושה הסבה של מטוסי קרב המאוד ישנים שלו מסוג J-6, J-7 ו-J-8 לכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), לראשונה פורסם תיעוד כזה של מטוס קרב סיני שעבר הסבה לכטב"ם.

התיעוד פורסם לקראת מפגן אווירי. התמונה הראשונה של מטוס J-6 מימי המלחמה הקרה שהפך לכטב"ם, מאשרת את ההערכות שהיו בדבר הכוונה של הסינים להשתמש במטוסי הקרב הלא-מאוישים האלה כמערכות לפיתיון וכנחילים שיציפו את מערך ההגנה של טייוואן במהלך פלישה.

אחת מהתמונות של המטוס פורסמה על ידי אחד מחוקרי התעופה הסינית המובילים בתחום, אנדראס רופרכט, ובה ניתן לראות שהסירו את מושב תא הטייס. ליד המטוס הוצבה לוחית במנדרינית המזהה אותו כ-J-6.

תמונות של J-6 שנועד לתפקיד זה הופיעו בעבר, עם תמונה מאוקטובר 2021 שפורסמה על ידי 'East Pendulum' המציגה שני מטוסי J-6 בבסיס אווירי לא מזוהה. בפוסט נכתב כי "מטוסי ה-J-6 הישנים, עדיין בשירות פעיל, אבל לא ממש כמו קודם", ונרמז על תפקידם ככלי טיס בלתי מאוישים.

ה-J-6 וה-J-7 הם גרסאות סיניות של המיג 19 והמיג 21 הסובייטים בהתאמה. הסינים ייצרו אותם ברישיון ואלה שירתו את חיל האוויר הסיני בין השנים 1965 עד שנת 2013 במקרה של ה- J-7. מטוס הקרב הסיני מסוג J-6 נחשב עתיק עוד יותר, עלה לאוויר ב-1958 ויצא משירות באמצע שנות ה-80.

ה-J-8, לעומת זאת היה מטוס יירוט דו-מנועי כבד שפותח על ידי הסינים באופן עצמאי ומשלב את הלקחים מתוכניות שני מטוסי הקרב הקודמים שהזכרנו כאן. משלושת הדגמים ייצאו למעלה מ-5,000 יחידות. נראה שהסינים שמרו רבות מהן ובמקום לבנות כלי טיס לא-מאוישים מאפס ולגרוס את המטוסים הישנים, הם ביצעו פעולות טכניות שהפכו אותם לכטב"מים וכך הרוויחו אלפי מטוסי פיתיון וכאלה שניתן לשלוח כנחילים.

פרסומת

הדיווחים הראשונים על ההסבה שהסינים עושים למטוסי קרב ישנים לכטב"מים החלו להתפרסם כבר בשנת 2018. בשנת 2021 אף דווח שלמרות שמדובר במטוס קרב בן עשרות שנים, מטוסי J-7 חדרו למרחב האווירי של האזור המפורז דרום מערבית לטייוואן.

ההערכות היו אז שמדובר במטוסים שעברו את ההסבה למערכות לא-מאוישות. שנה לאחר מכן, ב-2022 מכון מיטשל ללימודי אווירונאוטיקה (MIAS), ניתח צילומי לוויין וזיהה חמש שדות תעופה מהם הסינים מתכננים לשגר את הנחילים של מטוסי הקרב הלא מאוישים האלה.

אותו הדו"ח צפה שלא רק שהמטוסים האלה יהיו פיתיון למערך ההגנה האווירית ויגיעו כנחילים שיאתגרו את חיל האוויר הטייוואני, הניתוח של החוקרים גם צופה שהסינים ישלחו אותם בכמויות גדולות, כשהם נושאים טילי אוויר-אוויר, פצצות בעיקר להשמדת מסלולי המראה ורקטות.

פרסומת
איום הפלישה הסינית
אימוני צבא טייוואן על רקע איומי סין לפלוש למדינה ולכבוש אותה, ארכיון | צילום: Mandy Cheng/AFP/Getty Images

מדובר בכמות אדירה של כלי טיס שגם אם יצליחו ליירט רבים מהם, יישארו לא מעט שיגרמו לנזק גדול. גם לא בטוח עד כמה לטייוואנים, אפילו עם האמריקאים לצדם, יש את היכולת לייצר נפח פעולות ליירוט וגם לתקיפת שדות התעופה הסיניים, בהם יש מאות ואולי אלפי כלי טיס כאלה.

סביר שהשימוש בהם יהיה בעיקר במהלך פתיחה של הפלישה הסינית האפשרית, ולפחות בתיאוריה כמות כל כך גדולה של מטוסי קרב לא מאוישים יכולה לרוקן משמעותית את מלאי טילי הנ"מ הטייוואני, אם לא לרוקן לגמרי את כל מה שיהיה על המשגרים ובסביבתם.