mako
פרסומת

"גם ככה מצבנו עגום בתחום": צה"ל מצמצם את מערך הלמידה ביבשה

הרמטכ"ל אישר את ההחלטה לצמצם את המערך, ככל הנראה כדי לחסוך בימי מילואים, לאחר שמפקד המערך תא"ל גיא חזות ביקר את רמת התחקירים בצה"ל. קצינים במערך טוענים כי מפקדים בשטח לא שיתפו פעולה, זאת למרות שהמערך למד מתקריות שהביכו את הכוחות, והפיק לקחים שסייעו לגרום נזק כבד לאויב

שי לוי
פורסם:
יחידות מובחרות בעזה
צילום: שי לוי | דובר צה"ל
הקישור הועתק

הרמטכ"ל רב-אלוף אייל זמיר אישר את ההחלטה של מפקד זרוע היבשה, האלוף נדב לוטן, לצמצם את מערך הלמידה המבצעית בזרוע היבשה, עליו מפקד תא"ל במיל' גיא חזות, מי שבחודשים האחרונים העלה ביקורת קשה על התחקירים בצה"ל ועל הלמידה.

המהלך לצמצום המערך החשוב עורר ביקורת קשה מצד קצינים שמבצעים תחקירים וקצינים שפועלים בעזה. המערך זה כפי שמעידים רבים, הציל חיים. הצמצום שלו יפגע באופן הלמידה של זרוע היבשה בצה"ל, שנמצא במרוץ למידה והשתנות מהירה מול ארגון גרילה - חמאס.

הסרטון הקשה
מתגנבים מההריסות. זירת המארב כפי שתיעדו המחבלים | צילום: תיעוד חמאס

מספר קצינים אמרו ל-mako כי הצמצום יפגע ביכולת של צה"ל ללמוד ולהפיק לקחים תוך כדי לחימה ולטווח ארוך. "גם ככה מצבנו עגום בתחום הזה", אמר אחד מקציני המילואים של מערך הלמידה.

חשיבות המערך במלחמה

מערכי הלמידה התרחבו משמעותית מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר 2023 וההבנה של הכשל הגדול. המערך שמבוסס ברובו על אנשי מילואים הוביל במשך למעלה משנה את הלמידה בכוחות צבא היבשה.

המשמעות היא שכל שינוי בחמאס ובחיזבאללה, והיו כמה כאלו לאורך המלחמה, נלמדו על ידי מערך הלמידה, כשהלקחים ודרך ההתמודדות הועברה לכוחות בחזית. בין האירועים המבצעיים שנלמדו היו ירי צליפה, מארבי מטענים ואחרים, כשהמערך ניסה להטמיע את התובנות בקרב הכוחות.

פרסומת

לא תמיד זה עבד, בעיקר בגלל שרמת התחקירים בזרוע היבשה באיכות נמוכה, וקציני המערך נדרשו בשל כך לעבוד מאוד קשה כדי להבין מה נכון או לא נכון, אך כאמור בסופו של דבר הוא סייע להציל חיי לוחמים. חלק מהעניין שמעלים קצינים במערך, הוא שהם מרגישים שמערך הלמידה של הזרוע לא מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי, בעיקר בגלל הקצינים בשטח, שלא תמיד משתפים פעולה.

מפקד המערך: "בתחרות קשה עם האויב"

עד כמה המערך הזה חשוב, ניתן להבין מדבריו של תא"ל במיל' חזות לד"ר אמיר גילת, מפקד כתב העת של צה"ל "מערכות", במאמר שעלה לאתר: "למדנו שמי שינצח בתחרות הלמידה ישיג את הניצחון בשדה הקרב. אנחנו מתמודדים עם שני צבאות טרור, חיזבאללה וחמאס, ארגונים סמי-צבאיים לומדים, ותחרות הלמידה איתם קשה מאוד", אמר חזות לד"ר גילת.

גיא חזות
גיא חזות | צילום: דובר צה"ל
פרסומת

עוד הוסיף כי "החוכמה היא לא רק ללמוד אלא גם להשתנות. ובכל מקום שבו למדנו, גם השתנינו מהר. ראינו דוגמאות לכך בצפון ובדרום. בצפון התחלנו את המלחמה במבוכה מול איום הנ"ט, והיו לנו נפגעים. מהר מאוד למדנו והפקנו לקחים, והצלחנו להשתנות, פיתחנו טכניקות חדשות וגרמנו נזק כבד לאויב".

זרוע היבשה סובלת גם ככה מבעיות של תרבות ארגונית לקויה למעט "איים" נדירים, אי הקפדה על נהלים ובעיות של הטמעת לקחים והעברת ידע. מערך הלמידה היה מרכיב חשוב לגישור הפערים וצמצום הפעילות כדי לחסוך ככל הנראה בימי מילואים, רק ייפגע במעט שנעשה.