mako
פרסומת

בגלל בעיות בטיחות חמורות - חברת בואינג צפויה לשלם קנס של מיליונים

על פי הדיווח, רשות התעופה הפדרלית הציעה להטיל קנס בגובה 3.14 מיליון שקלים על החברה בעקבות ליקויים והפרות בטיחות בייצור מטוסי ה-737. בינתיים, הלחץ הרגולטורי על מערך הייצור של בואינג נמשך

אילן ארנון
פורסם: | עודכן:
בואינג מטוס אלסקה איירליינס
צילום: getty images
הקישור הועתק

רשות התעופה הפדרלית (FAA) הציעה להטיל קנסות בסך 3.14 מיליון דולר על חברת בואינג בגין הפרות בטיחות וליקויים בפיקוח בייצור מטוסי ה-737, שנחשפו בעקבות תקרית דלת במטוס 737 מקס, של חברת התעופה אלסקה איירליינס בינואר 2024.

על פי הדיווח, פקחי הרשות תיעדו מאות הפרות של מערכת האיכות במפעל של חברת בואינג בעיר רנטון, ששם מיוצרים מטוסי ה-737, וגם במפעל לייצור גופי המטוסים של חברת Spirit AeroSystems בוויצ'יטה, קנזס. כמו כן, נטען כי חברת בואינג הציגה שני מטוסים שאינם כשירים לטיסה לצורך קבלת אישור כשירות מה-FAA, ולא עמדה בהליכי הבטחת האיכות של עצמה, כשלחברה ניתנו 30 יום להגיב לטענות של רשות התעופה הפדרלית.

עוד נמסר כי עובד של בואינג לחץ על נציג מטעם ארגון ה-ODA, שאחראי על פיתוח ביצוע ופיקוח על סטנדרטים בתחום התעופה, כדי לאשר את מטוס הבואינג 737 מקס במטרה לעמוד בלוחות הזמנים של המסירות. זאת, למרות שהנציג קבע שהמטוס אינו עומד בתקנים.

מטה בואינג בקליפורניה
צילום: Michael Vi, shutterstock

הקנסות מגיעים לאחר חודשים של בדיקות מוגברות, בעקבות אירוע הבטיחות בדלת המטוס של טיסת אלסקה אירליינס שהתרחשה כאמור ב-5 בינואר 2024. חמישה חודשים לאחר מכן פרסמה המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB) את מסקנותיה מהתקרית, ונקבע כי הפיצוץ נגרם עקב "כשל מערכתי". החוקרים מצאו כי ארבעה ברגים שאמורים היו לאבטח את פתח הדלת האמצעית לא הוחזרו למקומם במהלך הייצור לאחר עבודות התיקון, ובואינג לא סיפקה את הפיקוח המתאים, מה שאפשר לליקוי להישאר ללא זיהוי. 

בינתיים, הלחץ הרגולטורי על מערך הייצור של בואינג נמשך. מוקדם יותר השבוע נמסר מה-FAA כי טרם התקבלה החלטה האם להסיר את המגבלה על קצב הייצור של מטוסי 737 מקס, שעומד היום על 38 מטוסים לחודש, הגבלה שהוטלה בתחילת 2024 לאחר האירוע של אלסקה איירליינס.