mako
פרסומת

"המצב הולך ומחמיר": מה באמת קורה עם הישראלים בקופנגן?

האי קופנגן עלה השבוע לכותרות בישראל ובתאילנד, בעקבות המתיחות הגוברת בין מקומיים לבין התיירים מהארץ. גל התלונות הנוכחי כולל גם קבוצות ועמודים בפייסבוק שבהם מדווחים על "השתלטות של בעלי עסקים ישראלים" ו"התנהגות לא מכבדת" של תיירים מהארץ. בקהילה הישראלית מדגישים את היחס האוהב מהתאילנדים, ניסחו כללי התנהגות ומנסים להרגיע את הרוחות

אסף וקנין
פורסם:
מה באמת קורה בקופנגן?
צילום: Matthew Micah Wright, getty images
הקישור הועתק

בשבוע האחרון ניכר גל תלונות משמעותי נגד ישראלים בתאילנד, בעיקר באי הפופולרי קופנגן, שהפך לאחד מהיעדים הכי מזוהים עם התייר הישראלי בשנים האחרונות. בנוסף לתיירים שמגיעים מהארץ, כבר נבנתה קהילה שלמה של ישראלים שעברו להתגורר באי האקזוטי.

בתוך כך, בכלי התקשורת המקומיים דווח כי הרשויות התאילנדיות פתחו בחקירה בנוגע לטענות של המקומיים לפיהן אזרחים ישראלים מפעילים עסקים באופן בלתי חוקיי בקופנגן ובקוסמוי. בנוסף, נטען כי "התושבים דואגים ומתלוננים על כך שמבקרים מישראל עשויים להאריך את שהותם מעבר למשך הטיול כדי לבסס פעילות עסקית במקום, תוך שהם מציגים לכאורה התנהגות לא מכבדת כלפי המקומיים ותיירים אחרים".

אחד מהעסקים הישראלים שנפתחו בקופנגן והוזכרו בכתבה באתר מקומי הוא המרכז למטייל תאילנד, סוכנות הנסיעות שמספקת מענה לישראלים בטרם הגעתם לטיול וגם תוך כדי. "אנחנו פועלים בשיתוף מלא עם גורמים מקומיים וגם את הסניף בקופנגן הקמנו מתוך תיאום והבנה עם תושבים ובעלי עסקים תאילנדים באי, שרבים מהם שותפים עסקיים שלנו", אמרו לנו במרכז למטייל.

הסניף של המרכז למטייל בקופנגן שהוזכר בכתבה על "השתלטות עסקים ישראל
צילום: khaosodenglish

בנוגע לטענות של מקומיים על "השתלטות עסקים ישראלים", אומרים בסוכנות כי הם לא רואים את עצמם כעסק זר, אלא כשותף מקומי שמחבר בין הקהילות: "כבר מעל שני עשורים שאנחנו עוזרים למטיילים מישראל ליהנות מהמדינה בצורה אחראית ומכבדת, תוך שיתוף פעולה יומיומי עם תושבים וספקים מקומיים. אנחנו לא מחליפים את העסקים שלהם, אלא עובדים יחד איתם. אנחנו ממליצים על מלונות תאילנדים, משתפים פעולה עם ספקים ותומכים בכלכלה המקומית. בעינינו, זו דוגמה לתיירות בריאה שבה כולם מרוויחים".

על רקע המתקפה של גורמים שונים נגד המרכז למטייל ופעילות העסקים הישראלים, הם בטוחים כי הדבר לא יפגע בעבודתם המשותפת יחד עם הספקים המקומיים. "אנחנו מאמינים שהיחסים בין ישראלים לתאילנדים מבוססים על שנים של אהבה, סקרנות הדדית וכבוד. כמו בכל מקום שבו יש תיירות אינטנסיבית, לפעמים נוצרים רגעים של חוסר הבנה - אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן - לתווך, להסביר ולעזור לשני הצדדים לראות זה את זה בעיניים טובות. יצרנו לאורך השנים תוכן שמטרתו להעמיק את ההיכרות של הישראלים עם התרבות התאילנדית כדי לגשר על פערים ולחזק את ההבנה ההדדית. אנחנו מאמינים שהדיאלוג, האדיבות והכבוד ההדדי ימשיכו להוביל את היחסים החמים בין העמים, ושהתיירות תישאר גשר שמקרב בין תרבויות ולא מרחיק מהן".

פרסומת

ההתנהגות הישראלית נתפסת ככוחנית ולא מכבדת

לנוכח הפרסומים והדיווחים, בקהילת קופנגן, המונה 700 ישראלים, יצאו כעת בקריאה דחופה לפעול לשינוי: "המצב באי הולך ומחמיר. עומס המבקרים הישראלים בולט מאוד, ואנחנו - הקהילה הוותיקה שחיה כאן, סופגים יותר ויותר תלונות מהתאילנדים ומהזרים", נכתב בהודעת הקהילה.

הקריאה לישראלים בקופנגן

 בקהילה הישראלית הבהירו כי לא מדובר בפעולות ופרסומים נגד התיירים מהארץ עקב אנטישמיות או שנאת ישראלים. "התאילנדים הם אנשים טובים שמכבדים את כולם ורוצים לחיות בשקט ובהרמוניה עם כל העמים, אבל ההתנהגות הישראלית, גם כשנעשית בתמימות או מבלי לשים לב, נתפסת כאן ככוחנית ולא מכבדת. אלו הבדלי תרבויות, ואנחנו אורחים, ואם לא נבין זאת נאבד את המקום שלנו כאן". בנוסף, חברי הקהילה פרסמו כמה בקשות לתיירים המגיעים לתאילנד בעקבות תלונות שקיבלו מהמקומיים:

  • הליכה בכביש: לכו אחד אחרי השני, לא במקביל שחוסם את הדרך... התאילנדים ושאר התיירים לא מצפצפים – אבל זה נתפס כחוסר התחשבות ממש!
  • חניה: אל תזרקו את האופנוע ותלכו. תוודאו שיש מעבר חופשי לרכב או משאית.
  • ווליום: כאן לא מדברים בקול רם. לא צועקים בסבן, לא בחוף, לא במסעדה. דברו בשקט – זה הסגנון המקומי וזה נתפס ככבוד.
  • לבוש: בשום מקום בעולם לא נכנסים לחנות או מסעדה בביקיני או בלי חולצה – גם כאן לא, במיוחד שהתאילנדים שמרנים בלבוש. שמרו על מראה מכבד במרחב הציבורי.
  • לא להשתין ברחוב, ליד בתים או בצידי הכביש – זה פוגע בכבוד המקום ומשאיר רושם רע של כולנו.
  • משפחות עם ילדים: מסעדות זה לא ג’ימבורי. אם הילדים לא יושבים בשקט – תאכלו ותצאו. ילדים רצים, צועקים או קופצים על ספות מפריעים לשאר הלקוחות ומבריחים לקוחות אחרים.
פרסומת

"השכנים שלי ובעלי עסקים תאילנדים הפכו כבר למעין משפחה שנייה עבורי", אומרת ישראלית שעברה להתגורר בקופנגן לפני כשבע שנים. "הגעתי לכאן עוד לפני תקופת הקורונה, היו פה מעט משפחות ישראליות ומאוד רגוע. אחרי הקורונה הייתה עלייה משמעותית של משפחות וגל גדול שהביא איתו הרבה אנשים, בנוסף גם חלה עלייה משמעותית במספר הצעירים שמגיעים לטייל בתאילנד, ואלו שני דברים שלדעתי גרמו לטענות גם כלפי מי שגר כאן וגם כלפי הצעירים". לדבריה, לחלק מהמקומיים מפריע עניין הבנייה וההתפתחות של עסקים ישראלים. "יש מקצועות ששמורים לתאילנדים כמו ספרים, מקעקעים, קוסמטיקה, בייביסיטר, השכרת רכבים ואופנועים, אבל יש אנשים שעושים זאת. אפילו יש תיירים שמגיעים לפרק זמן של כמה חודשים ובזמן הזה מנסים להתפרנס על חשבון התאילנדים בלי אישורים בכלל".

היא טוענת שעם עליית כמות התיירים מישראל, ישנם תיירים שלא מכבדים את המקומיים. "מגיעים לכאן צעירים שפורקים עול. מדביקים סטיקרים בכל מקום, עושים גרפיטי על קירות, ובסוף מי שעושה את 'העבודה השחורה' אלו אנחנו, חברי קהילה שאכפת לנו מהיחסים עם המקומיים ודואגים לטפל בכל דבר כזה שאנחנו נתקלים או שומעים עליו מיד. הייתה מספרה של בחור תאילנדי חמוד שהדביקו סטיקרים וכתבו על המקום שלו, מיד הגענו לשם כדי לפעול. בנוסף, אני עדה לתלונות של מוזיקה עד השעות הקטנות במלונות שגורמת לאורחים להתלונן נגד צעירים ישראלים, וגם אירועים של ויכוחים על כסף עם בעלי עסקים, במיוחד במקומות של השכרת אופנועים".

"המון אנשים ששונאים את ישראל בגלל המלחמה רוכבים על גל השנאה"

בשבוע שעבר דווח על שלט עם איסור כניסה לישראלים במסעדה מקומית באי, והישראלים האשימו את בעל המסעדה באנטישמיות. בתגובה לכך, בקבוצות שונות בוואטסאפ פורסם שם המסעדה, מה שהוביל ישראלים רבים לדרג את העסק בדירוג נמוך בגוגל ולכתוב ביקורות שליליות, אך בפועל מי שנפגע מזה היה בעל מסעדה אחרת עם שם דומה שדווקא אוהב ותומך בישראלים. "השם היה מאוד דומה, וכנראה אותו ישראלי שצילם מסך מתוך גוגל לא שם לב שמדובר במסעדה אחרת. המסעדה שנפגעה ראשונה זו אחת המסעדות הכי ותיקות כאן באי שכל כך אוהבת ישראלים והבעלים חבר של כולם, הוא לא הבין את פשר הביקורות והמתקפה נגדו עד שהסברנו לו שמדובר בטעות אנוש. היה כאן סלט שלם, וכל הקהילה שלנו נרתמה לנושא ועזרנו לו להעלות בחזרה את הדירוג".

לאחרונה, נפתח עמוד בפייסבוק העונה לשם "מצילים את קופנגן" ושם מדווחים על "התרחבות בעלי העסקים ממוצא ישראלי" באי וכן על תלונות נגד התנהגות של תיירים ישראלים."לצערי, המון אנשים ששונאים את ישראל בגלל המלחמה בעזה רוכבים על הגל של הקבוצה הזאת ותומכי חמאס נכנסים לקבוצה ומנסים להליט שם אש ולייצר עוינות נגד ישראלים ותחושה שאסור לקבל אותם בשום מקום", אומרת תושבת האי. "נכון שיש תיירים שלא מתנהגים באופן מכבד ובסוף פוגעים בשם של כולנו, אבל זה יכול לקרות לכל מדינה בעולם ואסור שזה יפגע בנו. באותה קבוצה מנסים בכוח להסית את האש נגד ישראלים, ויש מעין רצון 'להלשין' על ישראלים ורק לחפש תלונות נגדם, שוב, זה קורה רק כי חדרו לקבוצה הזו פרו-פלסטינים שמחפשים דברים רעים בכוח. יש לי שכנים תאילנדים מקסימים שרק מתעניינים בי ובמשפחתי מאז שפרצה הלחימה ושואלים לשלומנו תמיד, אנחנו ביחסים מדהימים איתם. אחת השכנות גם שולחת לי ידיעות מהקבוצה הזו ומעוד נוספות ושואלת אם ראיתי, חלקם גם יודעים שפשוט מנסים להסית ולרכב על הגל הזה בתקופה הנוכחית שבה יש לא מעט תלונות נגד תיירים מישראל על רעש והתנהגות לא מכבדת".

פרסומת
שלט נגד ישראלים במסעדה בתאילנד
שלט נגד ישראלים במסעדה בתאילנד

פוסט שפורסם באחת הקבוצות נגד תיירים מישראל
צילום: facebook

"יש מקומיים שמאוד אוהבים אותנו, אבל יש קומץ שעושה הרבה רעש", אומר עידו גמליאל, ישראלי תושב קופנגן. "המצב בהחלט מבאס, אנחנו רואים את כל הפרסומים והדיווחים. הוקמה קבוצת הסברה של ישראלים שחיים פה ומנסים לפעול בכל הערוצים. אנחנו רוצים שהישראלים פה גם יובילו בתיירות, זה מבורך, אבל גם ילמדו להתנהג ולכבד".

מנגד, לא מעט ישראלים מבקרים את הביקורות על ההתנהגות של התיירים שמגיעים מהארץ ומבלים ברחבי תאילנד. "כמו לכל מדינה, גם לנו יש תיירים שיבואו לכל מקום בעולם, ולא רק לתאילנד, ויתנהגו לא באופן מכבד ויפגעו בשם ובתדמית שלנו", מספר תושב הדרום שמבקר כעת בתאילנד בפעם השישית. "בקוסמוי הנוכחות הישראלית מורגשת היטב, וגם בקופנגן במיוחד אחרי המלחמה שהגיעו לשם המון לוחמים לסדנאות ולרפא את הנפש. אבל מפה ועד להכליל את כל הישראלים כלא מכבדים זה פשוט לא הוגן ולא משקף את המציאות. התאילנדים פה עפים על הישראלים ואוהבים את חוש ההומור שלנו והקלילות, ואנחנו אותם וזה מתבטא בכמות הטסים בכל שנה לכל אי בתאילנד שהיום קשה שלא לשמוע עברית ברחובות. אני חושב שהסיטואציה הנוכחית לא טובה לאף אחד מהצדדים, והביקורות של פתיחת עסקים ישראלים בתאילנד באה גם על חשבון התיירים שפוקדים את המדינה הזו בהמוניהם בכל עונות השנה".

פרסומת

 

חמשת הדיברות של הישראלים בתאילנד

גם אימרי קלמן, מנכ"ל חברת "Terranova" והנציג הרשמי של משרד התיירות התאילנדי בישראל, פונה למטיילים הישראלים: "אנחנו במשרד התיירות של תאילנד שמחים על בחירתם של ישראלים רבים כל כך בתאילנד כיעד לחופשה שלהם ומבינים את בחירתם. זו מדינה המציעה חופש אולטימטיבי, בטוח משתלם ומרגיע, וכך נרצה שהיא תישאר".

קלמן מציין את הקשרים ההדוקים והחמים במיוחד שבין ישראל לתאילנד. "זה נכס אדיר לשני העמים. עלינו לשמור, להגן ולטפח את הקשרים הללו ועלינו להימנע מכל התנהגות או תופעה שעלולה לפגוע ביחסים הטובים. זכרו, תאילנד היא ביתם של התאילנדים, כפי שישראל היא ביתם של הישראלים. עלינו להתארח בביתם בכבוד. אנחנו ממליצים מאוד להרחיב את היריעה ולהגיע לאזורים הרבים והמדהימים שלא עמוסים בתיירים".

תאילנד בנגקוק
צילום: Jan Schneckenhaus, shutterstock

ביחד עם קהילת חובבי תאילנד בישראל, הוא פרסם את "חמשת הדיברות המרכזיות" של המטיילים הטובים, וקורא להקפיד על הקווים המנחים הללו על מנת ליהנות מהחופשה ולשמור על תאילנד אוהבת ומכבדת את הישראלים:

1. לא נצעק
דברו בקול וטון רגוע. מסביבכם נמצאים אנשים ששוהים בחופשה, בעבודה או באזור המגורים, שמרו על האווירה השקטה והרגועה, אשר הופכת את החופשה למוצלחת ומרפאה.

2. לא ננהג בזלזול
שמרו על תקנות הבטיחות, בהליכה, בהרפתקה ובנהיגה, תנהגו בכבישים בסבלנות, תחנו במקומות המסומנים, ותרכבו עם קסדות ובזהירות. השמירה על התקנות מעבירה מסר של כבוד.

3. לא נשפיל
אם תבחרו להתמקח על מחירים, עשו זו בצורה רגועה ונעימה. השתמשו בשפה מכבדת בכל פניה ובקשה, ותשמרו על כבוד האנשים והאתרים בסרטונים שאתם מצלמים.

4. לא נתהלך בעירום
הקפידו ללבוש בגדים ברחובות, בחנויות, במסעדות, ובכל מקום שאיננו חוף הים או הבריכה. המנעו מבגדים שמטרתם להעביר מסרים פוליטיים, לבוש מכבד מעביר מסר מכבד.

5. לא נתפרע
הרגישו בנוח להתארח במסעדות, בברים, בבתי קפה ובמלונות, גם עם חברים וגם עם הילדים, והקפידו שכולם מסביבכם מתנהגים בצורה רגועה, מסודרת ומכבדת. ותשאירו נקי אחריכם.