בסכנה ממשית: בגלל בעיות ניהול - מאצ'ו פיצ'ו עלול להימחק מרשימת שבעת פלאי תבל
ניהול כושל, תיירות יתר וחוסר יציבות אזורית מאיימים על מאצ'ו פיצ'ו, אחד האתרים החשובים בפרו, ועל מקור פרנסתם של אלפי משפחות. אזהרה רשמית שפרסם ארגון New7Wonders מעלה חשש ממשי: הפלא ההיסטורי שהוכתר בשנת 2007, עלול לאבד את תוארו הבין-לאומי ולהסב נזק של מאות מיליוני דולרים לתיירות המקומית


אתר הארכיאולוגי האייקוני מאצ'ו פיצ'ו עומד בפני איום חסר תקדים: אובדן מעמדו כאחד משבעת פלאי תבל המודרניים. הארגון השווייצרי New7Wonders, שהכריז על תואר זה בשנת 2007, פרסם אזהרה רשמית בשל ניהול לקוי, תיירות יתר וחוסר יציבות באזור.
מאצ'ו פיצ'ו הוא מהאתרים המתויירים והסמליים ביותר בדרום אמריקה, מושך מיליוני מבקרים מדי שנה ומהווה עמוד תווך כלכלי וחברתי חשוב בפרו. אולם, בחודשים האחרונים הלכו והתעצמו המתח החברתי והקשיים התפעוליים, אשר כעת מאיימים לפגוע במעמדו הבין-לאומי של האתר.

ב-13 בספטמבר פרסם ארגון New7Wonders הצהרה חריגה, בה נטען כי האתר כבר אינו עומד בסטנדרטים הנדרשים לצורך שמירה על תוארו. בין הסיבות שצוינו: תיירות המונית בלתי נשלטת, כשלים במערכת הכרטיסים, עליית מחירים, שירותי תחבורה לקויים וסכסוכים חברתיים מתמשכים. "זוהי קריאת השכמה", אמר מנכ"ל הארגון, ז'אן-פול דה לה פואנטה. "אם לא יינקטו צעדים מיידיים, מעמדו של מאצ'ו פיצ'ו כאחד משבעת פלאי תבל עלול להיפגע קשות".
מאצ'ו פיצ'ו זכה בתואר בשנת 2007, לאחר הצבעה עולמית בה השתתפו מעל 100 מיליון אנשים. התואר הפך לכלי שיווקי מרכזי לתיירות בפרו והציב את האתר כאטרקציה הראשית במדינה.
חסימות, עימותים ותיירים תקועים
המשבר האחרון התפרץ בעקבות סכסוך חריף סביב הפעלת שירותי התחבורה אל האתר. ב-14 בספטמבר פרצו הפגנות בקוסקו לאחר שהרשויות החליפו את חברת התחבורה הוותיקה Consettur בחברה חדשה, San Antonio de Torontoy. המפגינים חסמו את מסילות הרכבת והכבישים המובילים לאגואס קליינטס, העיירה המרוחקת המשמשת כשער לאתר.
כ-900 תיירים נתקעו באזור, חלקם נאלצו לישון בתחנות רכבת או לצעוד רגלית בדרכים לא בטוחות לאורך מסלול הידרואלקטרי. הממשלה הפרואנית פינתה לבסוף מעל 1,400 תיירים והגיעה להסדר זמני בין חברות התחבורה. שירות הרכבות חודש ב-17 בספטמבר, אך הנזק התדמיתי כבר נגרם. "זוהי לא תקלה חד-פעמית", הסביר ניק סטנזיאנו, מנכ"ל חברת הטיולים SA Expeditions. "מדובר בכשל ניהולי עמוק, חוסר תיאום, העדר מומחיות טכנית וחשיבה קצרת טווח מערערים את אמון הציבור".
Crisis tras bloqueo de vías en Machu Picchu.
— Latina Noticias (@Latina_Noticias) September 16, 2025
Más información en https://t.co/nqNMZ8kISj pic.twitter.com/zOc7cyCXe5
ההשפעות הכלכליות לא איחרו להגיע, ולשכת המסחר של קוסקו מעריכה כי הנזק האזורי בעקבות ביטולים וירידה בביקוש נע סביב 55 מיליון סול (כ-52 מיליון שקל). כל יום של חוסר יציבות עולה לכלכלה המקומית עד 3 מיליון דולר, ופוגע קשות בבעלי עסקים קטנים, מדריכים ואומנים.
סוכנויות תיירות בחו"ל כבר החלו להסיר את פרו מהמסלולים שלהן, בשל חוסר הוודאות. באיגוד סוכנויות התיירות Apotur מזהירים כי אובדן התואר עשוי להביא לצניחה של כ-30 אחוז בתיירות הנכנסת, ירידה בשווי של למעלה ממיליארד דולר בשנה. "זה לא רק עניין של יוקרה", אומרת קלודיה מדינה מ-Apotur. "מדובר באלפי מקומות עבודה ובפרנסה של קהילות שלמות שתלויות בתיירות".
בפרו לא מתרגשים
על אף האזהרות החריפות, ממשלת פרו ממעיטה בחשיבות האיום. משרד התרבות טוען כי רק אונסק"ו מוסמך לקבוע מעמד של אתר מורשת עולמית. המשרד גם הדגיש כי מאצ'ו פיצ'ו לא נכלל כרגע ברשימת אתרי המורשת העולמית שבסכנה. בכנס אונסק"ו שהתקיים בפריז ביולי האחרון, הוכרו מאמצי פרו לשיפור ניהול המבקרים ולפיתוח כלים חדשים לשימור. משלחת בין-לאומית אף ביקרה באתר באוגוסט כדי לבחון פתרונות טכנולוגיים לקידום תיירות אחראית.

ובכל זאת, גורמים בענף התיירות טוענים כי מדובר בצעדים מוגבלים בלבד. המבנה הניהולי נשאר מפוצל, עם גופים רבים שמתחרים על שליטה ואינטרסים פרטיים שפוגעים בניהול הכולל של האתר. גופים בענף דורשים כעת להכריז על האתר כתשתית לאומית קריטית ולהקים רשות עצמאית שתפעל תחת לשכת ראש הממשלה.
גם בעיית התיירות ההמונית החריפה בשנים האחרונות באתר ההיסטורי, ולמרות האזהרות מספר המבקרים המורשים ביום עלה מ-4,044 בשנת 2022 ל-5,600 בשנת 2025. השנה צפוי להישבר שיא עם למעלה מ-1.5 מיליון מבקרים. בתוך כך, נמל התעופה הבין-לאומי החדש בצ'ינצ'רו, שאמור להיפתח בקרוב, צפוי להכפיל את קיבולת הטיסות לאזור ולהגביר עוד יותר את הלחץ על התשתיות.