עלו על שיטה: עוקצים נוסעים שהטיסה שלהם נדחתה בגלל המלחמה
העלייה בביטולי הטיסות מהארץ בשנה וחצי האחרונות, הובילה לשיטה חדשה לעקוץ נוסעים: מתחזים מקימים חשבונות פיקטיביים של חברות תעופה ופונים לנוסעים על מנת "לטפל" בטיסתם שלא מתקיימת. אם גם איתכם יצרו קשר, שימו לב לכמה דברים מהותיים שמסגירים שמדובר בנוכלים. דבר ראשון: נציג אמיתי של חברת תעופה לעולם לא ייפנה אליכם כדי להחזיר כסף

בשעה שלא מעט חברות תעופה זרות מכריזות על ביטולים ועיכובים לאורך המלחמה, נוסעים רבים פונים לרשתות החברתיות בחיפוש אחר מענה מהיר. אך במקום פתרון, רבים מהם נופלים קורבן לתרמיות מתוחכמות: נוכלים פותחים פרופילים מזויפים המתחזים לשירות הלקוחות של חברות תעופה, פונים לנוסעים בתגובות ומבקשים מהם מידע אישי ופרטי הזמנה – כל זאת במטרה לגנוב פרטי אשראי או להשתלט על ההזמנה.
כשנוסע מתוסכל כותב פוסט המבקש את עזרת הקהילה ברשתות החברתיות בנוגע להחזר כספי או לשינויים שבוצעו לטיסה שהוזמנה, הוא לא מדמיין שבִּתוך דקות יפנו אליו "נציגי שירות" שנראים במבט ראשוני אמינים לחלוטין, שירותיים וזריזים במיוחד. אלא שהתגובות המנומסות האלה מגיעות לרוב מחשבונות מתחזים שנוצרו על-ידי נוכלים.
איך השיטה עובדת?
השיטה מוכרת, אך ערמומית: בוטים סורקים פוסטים בקבוצות הפייסבוק השונות שעוסקות בחברת התעופה, בעיקר וויזאייר, ובמקביל גם ציוצים ב-X הכוללים למשל את המילים “Wizz Air” או תיוג חשבון החברה. ברגע שנוסע מבקש לברר כיצד לקבל החזר או להבין כיצד להתנהל עם שינויים בטיסה או בהזמנה, “נציג” שירות לקוחות ממהר לפנות. הוא יתחיל בדרך כלל עם התנצלות על "החוויה הלא נעימה", ואחר יבקש לעבור להודעות פרטיות או לווטסאפ כדי "לסייע", זאת במטרה לדלות את פרטי ההזמנה. לעתים הנוכל אף ייצור קשר מחשבון מאומת עם וי כחול, וזאת משום ש-X מאפשרת לשלם כסף בכדי לקבל אימות פרופיל.

בדרך-כלל אותם "נציגים" יבקשו את מספר הזמנה (PNR) ואת שם המשפחה של הנוסע הראשי — שני פרטים שמספיקים על מנת להתחבר למנגנון ניהול ההזמנה האמיתי באתר של חברת התעופה, אך עדיין לא על מנת לבצע שינויים. בהמשך יבקשו הנוכלים גם את פרטי החשבון באתר, כשהמטרה היא להשתלט על ההזמנה מרגע שהפרטים בידם. רבים אחרים לא ינסו להשתלט על ההזמנה, אלא יפנו בהמשך ההתכתבות לאתרי פישינג או לטפסים מקוונים שבהם מתבקשים לספק את פרטי האשראי. חלק מהנוכלים טוענים גם שלקוחות זכאים לפיצוי ומבקשים תשלום בכדי לסייע.
האם מדובר בתופעה רחבה?
כמו שיטות נוכלות רבות, גם שיטה זו עשתה עלייה מקבוצות הפייסבוק ומ-X לקבוצות הפייסבוק הישראליות שעוסקות בחברות הלואו-קוסט הפועלות בישראל או בתעופה בכלל. בשנה האחרונה החלו הנוכלים להצטרף לקבוצות הישראליות ולהגיב לנוסעים המבקשים סיוע בהזמנה, ולרוב הם מגיבים ממשתמשים עם שמות כמו "Wizz Customer Service" באנגלית ותמונת פרופיל פיקטיבית, בבקשה לשיתוף פרטי ההזמנה ושם הנוסע או על ידי שליחת הודעה פרטית. המתחזים משתמשים בשפה מקצועית ומשכנעת, מה שמקשה על זיהוי ההונאה. היקף הנוכלות הזו הוא גם רחב במיוחד מאחר שקצב ההופעה של חשבונות מזויפים חדשים הוא רב, ובקבוצות הפייסבוק לא נעשים סינונים למשתמשים המבקשים להצטרף. ב-X הגזרה פרוצה עוד יותר, וכל אדם שמשלם לפלטפורמה יכול להפוך את החשבון שלו למאומת, ובשל כך לחשבון שנראה ונתפס אמין.
איך ניתן לזהות חשבון מזויף ולהימנע מהעוקץ?
ראשית כל, אל תקליקו על קישורים שנשלחים אליכם בהודעות פרטיות, ובפרט אם הם אינם מפנים לאתר הרשמי של חברת התעופה. כל שכן, שימו לב שלוויזאייר למשל אין שירות לקוחות דרך קבוצות פייסבוק ואין שום שירות דרך הווטסאפ, ובהתאם כל מענה של חשבונות המבקשים להתחזות לחברה הוא בהכרח מזויף.

שימו לב ששירות הלקוחות הרשמי לעולם לא יבקש מכם פרטי התחברות לחשבון שלכם ובוודאי שלא פרטי אשראי, אלא אם אתם מבקשים לרכוש שירות כמו הוספת כבודה או הושבה. פרטי אשראי לא יתבקשו על מנת לקבל החזר כספי או פיצוי – אלא פרטי חשבון בנק בלבד, שאותו לא ניתן לחייב. לבסוף, אם לפנייה שלכם ב-X מתקבל מענה מחשבון שנוצר לאחרונה, גם אם יש לו וי כחול המצביע על אימות (verification), זוהי אינדיקציה לכך שהחשבון מזויף.
מה ניתן לעשות כדי להימנע מהעוקץ?
בחברות התעופה, לרבות וויזאייר, מודעים לתופעה והזהירו את הלקוחות מפני פרופילים מזויפים. הדרך המהירה והמאובטחת ביותר היא להתחבר לחשבונכם באתר הרשמי ולעבור לצ'אט, שבאמצעותו ניתן להתכתב עם נציג אנושי. לחילופין, אם הפנייה אינה דחופה או שהיא דורשת בדיקה - ניתן למלא טופס פנייה באתר הרשמי, לסווג את מהות הפנייה ולפרט אודותיה. לאחר מכן מתקבל מספר פנייה, וניתן לעקוב דרך החשבון באתר.
ניתן אף להתקשר בעלות של שיחה מקומית רגילה למספר 02-33741285. כמו כן, ניתן ליצור קשר עם וויזאייר בהודעה פרטית לפייסבוק הרשמי ובקשה למעבר לנציג אנושי, או ב-X באמצעות כתיבת ציוץ ותיוג החשבון הרשמי @Wizzair. משום שהציוץ נראה לעיני כל, יש להימנע מציון מספר ההזמנה ופרטים נוספים. חשוב לשים לב גם שהחברה עדיין לא מספקת שירות לקוחות בעברית באף פלטפורמה.
התרמית הזו מדגישה את החשיבות של הערנות והזהירות בעת פנייה לשירות לקוחות ברשתות החברתיות ובקבלת עזרה בהתייעצות עם הקהילות בקבוצות השונות. במיוחד בתקופות של עומס ושינויים תפעוליים תכופים בפעילות החברה בישראל, חשוב לוודא שאתם מתקשרים עם הגורמים הנכונים כדי להימנע מהונאות.