סגירת המרחב האווירי של טורקיה: "מטוסים ישראלים מתנהלים כרגיל"
למרות איומי שר החוץ הטורקי, המטוסים הישראלים מתנהלים לפי שעה כרגיל והתהליך לסגירת השמיים הטורקיים באופן רשמי ארוך וספק אם באמת יקרה. ״טרם התקבלו הנחיות אופרטיביות״, אומרים בארקיע


שר החוץ של טורקיה האקן פידן הודיע היום (שישי) כי טורקיה מנתקת את כל הקשרים הכלכליים והמסחריים עם ישראל. בין היתר, בטורקיה סוגרים את המרחב האווירי בפני מעבר של מטוסים ישראלים וספינות טורקיות לא יעגנו בנמלים בארץ.
יחד עם זאת, שמיים לא נסגרים ביום אחד ואם אכן בטורקיה יוכרז רשמית להתחיל בתהליך סגירת השמיים מדובר בתהליך שייקח זמן כשברקע בוודאי יופעלו מכבשי דיפלומטיה בין ישראל לטורקיה, כשלא מן הנמנע כי גם ארה״ב תהיה מעורבת ומדינות אירופה במסגרת חברותה של טורקיה בברית נאט״ו.
גם ברשות תעופה האזרחית לא נשמעת פאניקה: "מטוסים ישראלים מתנהלים כרגיל - זה לא מהלך פשוט לסגור מרחב אווירי״, אומרים ברשות, המטוסים מתנהלים בקשר רגיל עם השלטון הטורקי ועוקבים אחר הכותרות והכל מתנהל כרגיל".
בארקיע גם נרשמת היערכות מיוחדת להכרזה של שר החוץ הטורקי. ״בהמשך לדיווחים על החלטת טורקיה לסגור את המרחב האווירי בפני מטוסים ישראלים, ׳ארקיע׳ נמצאת בקשר עם הגורמים הרלוונטיים ובשלב זה טרם התקבלו הנחיות אופרטיביות״, נמסר מהחברה.
מנגד, אם המרחב האווירי אכן ייסגר בסופו של דבר הלכה למעשה, יש לא מעט קווים שההגעה עליהם תהיה מאוד בעייתית, היות והם עוברים בטיסה ישירה מעל טורקיה, והמעקף יהיה מאוד ארוך ולא כדאי. בתוך כך, היעדים הכי בעייתיים יהיו הטיסות מהארץ לגאורגיה (יעד אליו טסות שלוש חברות ישראליות), אזרבייג'ן, מוסקבה ואפילו לטוקיו אליה טסים מצפון.
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מחזק ואומר כי "סגירת המרחב האווירי של טורקיה לישראל תשפיע בעיקר על נוסעים ליעדי הקווקז והבלקן, שם זמני הטיסה יתארכו וייתכן שיהיו צפויות עלויות נוספות. עם זאת, ליעדים באירופה המערבית, באפריקה ובמזרח הרחוק לא צפויה השפעה ממשית".
חשוב לזכור שאם וכאשר הדבר ייקרה, הפגיעה תהיה רק עבור חברות ישראליות, שהן מרבית החברות שטסות ליעדים השונים.