mako
פרסומת

"טיול שהפך לסיוט מתמשך": הנוסעים שילמו על יעד אחד - ונחתו בסוף באחר

15 נוסעים מתוך קבוצה של כ-120 מטיילים דתיים שיצאו לחופשה בפסח האחרון, תובעים את סוכנות הנסיעות שממנה הזמינו את חבילת הנופש בטענה כי יעד החופשה השתנה ברגע האחרון ממונטנגרו לאלבניה. בנוסף, לטענתם, הרבה דברים שהובטחו לא התממשו בפועל. בחברה הודפים את טענותיהם: "סמוך לערב החג התעוררה תקלה נדירה ובלתי צפויה, בטוחים שפעלנו בשקיפות, באחריות ובמסירות כלפי הנוסעים"

אסף וקנין
פורסם: | עודכן:
אלבניה סמטה
צילום: Dynamoland, shutterstock
הקישור הועתק

קבוצה של 15 נוסעים הגישו לאחרונה תביעה לבית המשפט השלום בפתח נקווה נגד חברת "גשר" שמוציאה טיולים למגזר הדתי, בטענה שמה שהובטח להם בחבילת הנופש שהזמינו בפסח האחרון לא התקיים.

לדבריהם, הם הופתעו לגלות סמוך למועד הטיסה כי יעד בית המלון שונה ממונטנגרו לאלבניה השכנה, לאחר שסוכן מטעם החברה הסביר להם כי מדובר בשינוי שנובע מבעיות לוגיסטיות, וברגע שעלו על המטוס חלקם גילו שעוד דברים, לרבות ליל הסדר, יתקיים באלבניה. בחברה מציינים כי סמוך לנסיעה, שלטונות מונטנגרו סירבו לאשר כניסתה של משאית אוכל כשר שהגיעה מצרפת ונעשו מאמצים משמעותיים לפתרון המצב ללא הועיל.

אחד מהנוסעים, עו"ד עמיעד גולדנברג, הגיש לבית המשפט השלום בפתח תקווה תביעה בשמם של 15 מחברי הקבוצה מתוך 120 נוסעים בסכום של 488,990 שקלים. בכתב התביעה הם ציינו שורה של מחדלים שהתרחשו לטענתם: "התובעים הוטעו על ידי הנתבעות לחשוב שהם קונים נופש צנוע עם קבוצה של כ-120 איש, שיתנהל ישירות על ידי הנתבעות, בעוד שבפועל כל מרכיבי הנופש העיקריים (מלון, אוכל וכו') סופקו על ידי גורם אחר לחלוטין, וזאת במלון המוני, בו התובעים קיבלו יחס של סוג ב', לאחר שקיבלו את הארוחות רק אחרי שהן הוגשו לאורחים הצרפתיים במלון", נכתב בכתב התביעה.

תיירים באלבניה
צילום: ADNAN BECI / Contributor, getty images

בנוסף, נטען על ידי הנוסעים, כי המלון באלבניה, שהוגדר על ידי הסוכנים ברמה של 5 כוכבים, היה "רחוק מכך", למרות שבחברה מדגישים כי המלון הינו בדירוג 5 כוכבים ואף ברמה גבוהה יותר מזה שבו הם היו אמורים להיות במונטנגרו. הם הציגו מקרים שלא טופלו על ידי הצוות לדבריהם כמו צנחת ביוב, נזילות מים והפרדת הורים מילדיהם במרחק קומות רב.

בכתב התביעה מצורפות הבטחות נוספות להן ציפו הנוסעים. למשל, חדר האוכל שהוקצה עבורם במלון באלבניה היה "קטן, צפוף ורועש, ללא עמדות שתייה". התובעים טענו כי הובטחה להם "חוויה של נופש משפחתי פעיל", אך במלון לא היו כל אטרקציות או פעילויות המותאמות לילדים, וההורים נאלצו למצוא פתרונות ואילתורים על מנת להעסיק את ילדיהם. כמו כן, הם ציינו בכתב התביעה כי הובטח להם מלון מבודד ובטוח במונטנגרו, ובאלבניה המלון לא היה מאובטח והייתה אליו כניסה נגישה מכמה מקומות, מה שהוביל לטענתם ל"תחושת חוסר ביטחון".

חדר האוכל של הנוסעים בערב ליל הסדר
צילום: עמיעד גולדנברגר, פרטי
פרסומת

בתביעה נטען גם כי ליל הסדר היה אמור להיות גולת הכותרת של החופשה, אך גם כאן, לטענתם, הבטחות לחוד ומציאות לחוד. על פי התביעה, היה צפוי להיערך סדר מרכזי, ומי שבחר אחרת היה יכול להזמין סדר פרטי. אך כאשר הגיעו הנוסעים לחדר האוכל לצורך קיום הסדר, הודיע אחראי הלוגיסטיקה מטעם חברת הנסיעות, כי כמה מהמשפחות הודיעו מראש כי הן מבקשות לערוך סדר פרטי, ולכן כל שולחן יקיים לעצמו סדר נפרד ועצמאי.

לדברי הנוסעים, גם בגזרת הטיולים, הם חוו חוויה מאכזבת. באחד מהימים נסעה הקבוצה באוטובוס כ-4 שעות לכל כיוון בשביל שיט של 40 דקות וטיול של כשעה בצפון מקדוניה. בנוסף, התברר שכל ארוחת הצהרים שקיבלו במהלך אחד מהימים נארזו בלילה ולדבריהם זה היה "לא אכיל על גבול המקולקל", ובעקבות האירוע רבים מהם בחרו לקחת חטיפים עימם לטיולים מאשר לאכול מהאוכל שהוצע להם.

נסעו 4 שעות לכל כיוון בשביל שיט של 40 דקות
צילום: עמיעד גולדנברגר, פרטי

בניגוד לטענות שעולות בכתב התביעה, התקבלה התייחסת שונה מצד אחד הנוסעים שלא נכלל ברשימת התובעים נגד החברה: "מתוך התביעה עולה כי רק 15 אנשים התלוננו והגישו תביעת סרק בעוד שהרוב המוחלט הביעו שביעות רצון מעבר למצופה מהחופשה וכבר מתכננים את פסח הבא בל״נ עם קבוצת גשר שי בר-אילן.
לגופם של טענות:
1.היעד - אלבניה אמנם מדינה מוסלמית אך אוהדת ישראל ולא הרגשנו לרגע של סכנה או אנטישמיות מכל סוג. למיטב ידיעתנו שר בממשלת ישראל שהה כל ימי החופשה במלון הצמוד למלון שלנו ללא כל סידורי אבטחה מיוחדים בכניסות וביציאות ממתחם בתי המלון.
2. המלון - מדורג ב 5 כוכבים חדשני ומאובזר במיטב השירותים המתאימים למלון ברמתו, מפנק עד הפרט האחרון. נראה שהמתלוננים לא מורגלים בחופשות בעולם ולכן התלוננו על מעלית שבת, אבטחה וכו׳. טענות מגוחכות מעיקרן שהרי אין מעלית שבת בשום מלון בחו״ל.
3. כמות האורחים - בשום שלב לא נאמר שזו קבוצת בוטיק ואף אדם עם אינטליגנציה מינימלית לא היה מעלה בדעתו מלון ל-120 אנשים בכשרות מהודרת עם כל התיאור המפורט במחיר נמוך! תמיד נאמר לנו מפורשות שאנחנו נהיה חלק מקבוצה גדולה יותר ולא נהיה לבד.
4. אוכל - לא להאמין איך אפשר לשקר בעזות ובכפיות טובה?! במהלך כל ימי החג שמענו מכל לברי הקבוצה דברי שבח והלל על רמת האוכל, השפע שלא מורגלים לראות כמותו. קידושים בימי חג ושבת אחרי התפילה כיד המלך וברמה גבוהה!
5. ארוחות הלאנצ׳ בוקס - גם כאן מדובר בשקר והבל, כל משפחה יכלה להכין לעצמה אוכל לדרך (בר חלבי) או בתבניות אלומיניום עם ארוחת דג וירקות ופירות בשפע. לא ציפינו בשום שלב שיפתחו לנו מטבחים בדרכים!
6. טיולים - גם כאן נראה שהתובעים לא עשו שיעורי בית ולא מכירים את הדרכים גם במונטנגרו או אלבניה! נסיעות ארוכות הן שגרה במדינות אלו והמתלוננים לא לו חויבו לצאת לטיולים נגד רצונם. לצערנו, קמצוץ המתלוננים שעושה רעש לא הוגן וכפוי טובה לא יצליח להשכיח את הרושם הנהדר וההנאה שהיתה לרוב המוחלט של חברי הקבוצה ששהו בחופשה ולא נהסס להגיע לבית המשפט ולהעיד ההיפך מטענותיהם המופרכות והשקריות".

פרסומת

מחברת גשר נמסר בתגובה: "החברה פועלת בתחום התיירות למעלה מ-50 שנה, ובשנת 2025 חידשה את פעילות נופש פסח, לאחר מספר שנות הפסקה, בשיתוף פעולה עם חברת “אריה של חידה” מצרפת – חברה בעלת מומחיות רבת שנים בארגון חופשות פסח כשרות למהדרין ברחבי אירופה. למרבה הצער, סמוך לערב החג, התעוררה תקלה נדירה ובלתי צפויה: שלטונות מונטנגרו סירבו לאשר את כניסתה של משאית האוכל הכשר שהגיעה מצרפת, אף שהמסמכים הנדרשים הוגשו בהתאם לדרישות האיחוד האירופי. נעשו מאמצים משמעותיים לפתרון המצב, לרבות פנייה של שר החוץ מר גדעון סער והתערבות שגרירות צרפת – אך ללא הועיל.

מתוך אחריות מלאה כלפי לקוחותינו, הועבר הנופש באופן מיידי למלון חלופי באלבניה – מלון חמישה כוכבים ברמה גבוהה יותר, עם חדרים מרווחים ותפריט כשר מוקפד. כלל הנוסעים עודכנו טלפונית, וכל מי שביקש – קיבל אפשרות לבטל את השתתפותו בנופש. הפונים לתביעה מייצגים קבוצה מצומצמת מתוך כלל משתתפי הנופש. מרבית הנוסעים הביעו בפנינו הערכה על רמת השירות, איכות האירוח וההתנהלות האחראית שלנו לנוכח המצב הבלתי צפוי. נציין כי לא הובטחו מראש שירותי כביסה או אבטחה מיוחדת וכי כלל השירותים שסופקו עמדו בסטנדרטים הגבוהים ביותר שניתן היה להעניק בנסיבות שנכפו עלינו. אנו מצרים על כך שחלק מהנוסעים חוו את החופשה באופן שאינו תואם את ציפיותיהם, אך בטוחים שפעלנו בשקיפות, באחריות ובמסירות, תוך חתירה מתמדת לשמירה על רווחת לקוחותינו ועל איכות החוויה".