"מדובר על נזקים אדירים שיגרמו לנוסעים": האם התיקון לחוק טיבי יחול על המלחמה עם איראן?
במכתב שהעבירו את מול חברות התעופה לממשלה, הן דורשות לפטור אותן מפיצויים לנוסעים בעקבות המלחמה עם איראן ולהחיל את התיקון לחוק טיבי על 12 הימים הללו. מנגד עומדים לא מעט אנשים שהוציאו סכומים גדולים לאחר שנתקעו בחול: "הציבור, שכבר ספג נזקים כלכליים אדירים ולא ישלים בקלות עם ניסיון לצמצם את זכויותיו"


אתמול (ב') חברות התעופה שיגרו מכתב דחוף למשרד הממשלה בו ביקשו לפטור אותם מתשלומי פיצויים לנוסעים בתקופת המלחמה עם איראן בטענה שלא יוכלו לעמוד בתשלומים על ביטולי הטיסות הרבים שנגרמו שלא באשמתם. על המכתב היו חתומות הן חברות ישראליות והן חברו זרות.
עם פתיחת המבצע, הורתה ממשלת ישראל על סגירה הרמטית לאלתר של המרחב האווירי", נכתב. "נכפה על חברות התעופה שלא להפעיל טיסות מישראל ואליה ולבטל את כל טיסותיהן. אין זה סביר כי חברות התעופה הן שתהיינה אחראיות לשאת בעלויות ובנזקים. ממשלת ישראל מתבקשת להתחייב לשפות את חברות התעופה בגין הפסדיהן ונזקיהן".
עו"ד אשר רוטבאום, מתמחה בתביעות תיירות ותעופה, מסביר מה משמעות המכתב החריג: בימי שיגרה, חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) מעניק לנוסעים מטריית הגנה רחבה במקרה של ביטול טיסה. על פי החוק, נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לשלוש הטבות עיקריות: שירותי סיוע הכוללים מזון, שתייה ולינה בהתאם למשך ההמתנה; טיסה חלופית או החזר כספי – לפי בחירת הנוסע; ופיצוי כספי קבוע שנע בין 1,490 ש"ח ל־3,580 ש"ח, בהתאם למרחק בין נקודת המוצא ליעד.
"אלא שב־10 בפברואר 2025 תוקן "חוק טיבי", בניסיון לאזן בין זכויות הנוסעים לבין האתגרים הכלכליים של חברות התעופה בשל מלחמת "חברות ברזל". התיקון לחוק מאפשר לשר התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לצמצם את ההטבות שציינו לעיל במקרה של "מצב מיוחד" הנמשך מעל 14 ימים. כך לדוגמה, הוגבלה חובת הלינה במלון למינימום של שני לילות.
כעת, מפעילות חברות התעופה לחץ כבד על שרת התחבורה במטרה להחיל את התיקון גם רטרואקטיבית – על מבצע "עם כלביא", שארך 12 ימים בלבד ולא עומד בתנאי הסף של 14 ימים. הדרישה: לבטל את חובת אספקת טיסות חלופיות ולהסתפק בהחזר כספי בלבד וכן לצמצם את חובת אספקת שירותי הלינה.

המשמעות של אישור מהלך כזה היא נזקים אדירים שיגרמו לנוסעים, הן בשל הצורך לשלם סכומים אדירים על טיסות החילוץ והן בשל הצורך לשהות בבתי מלון.
מן הראוי לציין כי במהלך מבצע "עם כלביא", גבו חלק מחברות התעופה הישראליות סכומים מופרזים עבור טיסות חילוץ – דבר שעלול להקשות עליהן לשכנע את שרת התחבורה ואת ועדת הכלכלה לאשר את המהלך. הציבור, שכבר ספג נזקים כלכליים אדירים ולא ישלים בקלות עם ניסיון לצמצם את זכויותיו.

מנכ"ל Righty, גוני לצטר, מוסיף: "מדובר בניסיון העומד בניגוד מוחלט לחוק שירותי תעופה המוכר גם כ"חוק טיבי" אשר נכון להיום מחייב את חברות התעופה להשיב לנוסעים את הוצאות הלינה, המזון והמשקאות וההסעות לשדה התעופה בכל תקופת הארכת שהייתם בחו"ל. מעבר לחוק הישראלי, גם הרגולציה האירופית אשר חלה במקביל על טיסות שנועדו לנחות בישראל, מעניקה לנוסעים הישראלים זכויות דומות.
"חברות התעופה מנסות לשרטט תמונת מציאות לפיה מדובר באירוע חסר תקדים בהיקפו אשר גדול על מידותיהן הצנועות, אבל המציאות שונה בתכלית. למעשה, משברי תעופה הם עניין נפוץ למדי. גם במהלך מגה משברים כמו הענן הוולקני בשנת 2010 אשר הביא לביטולן של יותר מ 100,000 טיסות, ופגע ביותר מ- 10,000,000 נוסעים, נאלצו חברות התעופה לשאת בעלות הוצאות הארכת השהייה של הנוסעים, והרגולציה האירופית נותרה על כנה ללא שום ויתור או הנחה לחברות התעופה".