mako
פרסומת

"טרור תיירותי": הדרך החדשה לפגוע קשה בישראלים הולכת ומתפשטת

בעלי צימרים ביהודה ושומרון וברמת הגולן מדווחים על תופעה מדאיגה שמתפשטת בחודשים האחרונים ובה מתבצעות הזמנות פיקטיביות למקומות אירוח, שבסופן אף אחד לא מגיע והמקומות נשארים ריקים, מה שמוביל לנזק של עשרות אלפי שקלים: "זה נועד לפגוע בישראלים במכוון, לא נותנים לנו פתרונות בטענה שאנחנו גרים ב'מקומות רגישים'"

אסף וקנין
פורסם: | עודכן:
ג'ינגיס חאן בגולן
צימר על הנחל
הקישור הועתק

בעלי צימרים ביהודה ושומרון וברמת הגולן חווים בחודשים האחרונים פגיעה מכוונת בעסקים שלהם שבאה לידי ביטוי בהזמנות שנעשות דרך "בוקינג", כאשר מי שמבצע אותן נרשם בשם בדוי, כרטיס אשראי לא תקין, ומספר טלפון של אדם אחר. כך, אף אחד לא מגיע באמת להתארח במקום, משאיר אותו ריק מאורחים, ואין איך לדעת מי עומד באמת מאחורי ההזמנה. 

"כבר שלושה חודשים רצופים שאנחנו מרגישים את ה'טרור התיירותי' שעושים לנו ופוגעים בנו", מספרת יעל בזק, תושבת היישוב הקהילתי נופי פרת באזור מזרח בנימין, שבבעלותה "צימר על הנחל" שפתחה בשנת 2014. "שום דבר לא היה נראה לנו חריג, יש הזמנות עם שם וטלפון ישראלי, מספר כרטיס אשראי, ואז כשאנחנו כותבים הודעת ברכה אנחנו מבינים שהגענו למישהו שמעולם לא תכנן להגיע לצימר שלנו, ולא מעט פעמים הגענו לאנשים, שכנים ובעלי עסקים שאנחנו מכירים ברמת הגולן או ביהודה ושומרון, שמישהו השאיר את הטלפון שלהם כדי להטעות".

יעל בזק
יעל בזק

יעל ממשיכה: "אם אני רוצה לבטל את ההזמנה אני צריכה לפנות לבוקינג ואז הם פונים למבצע ההזמנה ונותנים לו 24 שעות כדי לעדכן את שלוש הספרות באשראי. אם ואנחנו מבחינים שחסר או שחוששים ששוב מדובר בהזמנה מפוברקת, אנחנו בעצם אוכלים אותה כי יש 24 שעות שבהן לא ניתן לטפל ואלה שעות קריטיות אם מדובר בהזמנות לטווח המיידי או ביום שלמחרת, ובעצם אנחנו לא רואים שקל, כי מבצע ההזמנה לא מגיב. ביום שבו צריכים להיכנס לצימר, אף אחד לא מגיע ואנחנו נשארים מופסדים מכל הכיוונים".

לדבריה, בחודשים האחרונים הדבר הפך לדפוס קבוע והם מבחינים שמדובר בפעולה מכוונת שמטרתה לפגוע בעסקים באזור שלה. "יש עוד צימרים ומקומות ביהודה ושומרון שנכוו מהדבר הזה, כי ברגע שלקוח לא מגיע אז לכאורה כרטיס האשראי שהזין במערכת אמור להיות מחויב על תשלום מלא של ההזמנה, אבל לא ניתן לגבות ממנו כלום כי אין כלום. בהתחלה לקח לנו זמן להבין שזה מה שקורה בפועל, אבל אז פשוט זה התחיל לרוץ בקצב וקיבלנו הזמנות שגרמו לנו לחשוד ופנינו לבוקינג, הצענו להם שההזמנות יתבצעו דרכם והם פשוט סירבו ואמרו לנו 'אתם גרים באזור שממנו אנחנו לא עושים דבר כזה', זו פשוט אפליה. אני יודעת על עסקים נוספים ואנשים שאני מכירה שהחליטו לצאת מהפלטפורמה הזו בגלל מה שאנחנו סופגים ועוברים, וגם אני בדרך הזו. זו פגיעה כלכלית קשה, אבל אין ברירה".

צימר על הנחל
צימר על הנחל
פרסומת

"פגיעה של עשרות אלפי שקלים בעסק שלי"

לפני כחודש, יעל קיבלה טלפון משרה צפריר, תושב גבעת יואב ברמת הגולן שמנהלת את "ג'ינגס חאן בגולן", ואליה היא הגיעה בעקבות אותו דפוס פעולה שמכוון גם נגד העסק שלה. "בשנת 2008 פתחנו את המתחם שהפך לבית השני שלי, בנינו את כל המקום לבד, תפרתי בעצמי את האוהלים", מספרת שרה.

"גם אצלי זה התחיל בתקופה האחרונה, שמתי לב להזמנות לא הגיוניות שלא היו בעבר, כמו אוהל שהוזמן באמצעות בוקינג לעשרה אנשים לכמה לילות, אך בכמות האורחים נרשמו רק שני אנשים, זה היה לי מוזר והבנתי שמשהו לא תקין". שרה מעידה כי אחרי כמה הזמנות הבינה שמדובר בפעולה מכוונת לפגוע בעסק ומבצע ההזמנה משתמש בשם בדוי וטלפון ישראלי אמיתי עם כרטיס אשראי לא פעיל, היא התחילה לחייג ולבדוק כל הזמנה בקפידות.

שרה צפריר
שרה צפריר

"רוב הטלפונים שמשאירים בהזמנה פשוט לא עונים, אבל בחלק מההזמנות הגעתי לאנשים בשומרון שהבינו מהר מאוד במה מדובר, כמו במקרה של יעל, אז היא אמרה לי 'גם אני נפלתי בזה'. בתקופת החגים התרמית הזו פגעה בי בצורה כואבת מאוד. בראש השנה ובסוכות היו הזמנות לימים ארוכים של אוהלים גדולים שבסופו של דבר לא הגיעו או ביטלו ברגע האחרון במקביל, ואז המקום נשאר ריק כי עד הביטול הוא נשאר משוריין מראש ללקוחות. כשפניתי לבוקינג לא היה מענה שנתן פתרון לבעיה שלי למרות שהם הבינו שזה פוגע לי בכיס משמעותית. היו לי לפחות 15 מקרים כאלו, כששווי של כל הזמנה הוא כמה אלפי שקלים, מה שמצטבר לפגיעה של עשרות אלפי שקלים בעסק שלי".